Vad betyder detta?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Peter
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige

Vad betyder detta?

Inlägg av Peter »

Hej, kan någon hjälpa en nykomling här på forumet?
Hittade ett gammalt besiktningsprotokoll till min Avensis 2,4 -04. Där hade den fått två anmärkningar. Nr 2 kan jag räkna ut :), men vad betyder punkt 1.

Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel:2)
1 Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad
P0136 O2-sensorkrets (bank 1, sensor 2)
P0156 O2-sensorkrets (bank 2, sensor 2)
P0192 Bränsleskenans tryckgivarkrets "A" låg signal

2 Varningstriangel, saknas

Och så undrar jag om det är kamrem eller kedja i 2,4 motorn? Har för mig att jag sett nånstans att det är kedja, men är inte säker.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Vad betyder detta?

Inlägg av PierreW »

Peter skrev:Hej, kan någon hjälpa en nykomling här på forumet?
Hittade ett gammalt besiktningsprotokoll till min Avensis 2,4 -04. Där hade den fått två anmärkningar. Nr 2 kan jag räkna ut :), men vad betyder punkt 1.

Och så undrar jag om det är kamrem eller kedja i 2,4 motorn? Har för mig att jag sett nånstans att det är kedja, men är inte säker.
Hej o välkommen hit.

Felkoderna för syresensorerna (lambdasond) är ganska standard och ett välkänt problem hos Toyota, åtgärdas genom byte av sensorer och uppdatering motor ECU. Är troligtvis redan gjort om lampan inte lyser nu, den brukar tända sig ganska omgående efter att koderna nollats om man inte åtgärdat problemen.

P0192 kan bero på en mängd saker men är garanterat inget som har tänt motorlampan. Exempelvis kan en mängd felkoder lagras vid ett plötsligt motorstopp (kärringstopp) ;)

Tur att du redan räknat ut nr2 för den va en lurig en haha ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Men man får väl inte ha några felkoder alls på besikningen? Kollar dom inte det alltid numera?
Peter
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Halmstad

Inlägg av Peter »

PierreW skrev:
Peter skrev:Hej, kan någon hjälpa en nykomling här på forumet?

Hej o välkommen hit.

Felkoderna för syresensorerna (lambdasond) är ganska standard och ett välkänt problem hos Toyota, åtgärdas genom byte av sensorer och uppdatering motor ECU. Är troligtvis redan gjort om lampan inte lyser nu, den brukar tända sig ganska omgående efter att koderna nollats om man inte åtgärdat problemen.

P0192 kan bero på en mängd saker men är garanterat inget som har tänt motorlampan. Exempelvis kan en mängd felkoder lagras vid ett plötsligt motorstopp (kärringstopp) ;)

Tur att du redan räknat ut nr2 för den va en lurig en haha ;)

Tack för infon. Ja det är fixat för den var inne på ombesiktning senare och fick blankt papper. Och ingen motorlampa lyser nu iaf. Men jag visste inte att bilprovningen kunde läsa av felkoder.
Vet du också om det är kamrem eller kedja ?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Det är kedja.

Här pratas det om bilprovningen ang felkoder osv http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =26&t=2510
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
nikwal
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Inlägg av nikwal »

"...och uppdatering motor ECU. " hör jag alltför ofta numera i bilsammanhang ungefär som om det vore normalt, antagligen är jag för gammal eller nåt..
Situationen kanske börjar likna min dvd-r från lite-on, den fick sämst betyg av alla överallt innan man bytte den inbäddade mjukvaran och efteråt bäst av alla. lite åt det hållet med min kamera och telefon och även mp3'spelare, mer eller mindre..
Usäkta om jag verkar lite grinig men är det inte en ganska o-ursäktlig grejj att sälja nåt så dyrt som inte är färdigt, jag hoppas att så inte är fallet med våra bilar, men nog har jag ett öga på det..
Nä tackar vettja min gamla 80talare med "anaog" ecu med hemmapulat(rätt jävla avancerat) analogt lambdakorrigeringsystem.
E85 wants to be free!
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna

Inlägg av Pugho »

nikwal skrev: Nä tackar vettja min gamla 80talare med "anaog" ecu med hemmapulat(rätt jävla avancerat) analogt lambdakorrigeringsystem.
Du menar att du har "uppgraderat motor ECU" alltså... :)
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

OT, men jag måste säga att jag håller med dig, nikwal. Nu för tiden måste nästan allt man köper uppdateras ett antal gånger innan det fungerar som det skall. Detta innebär tyvärr att man som kund ofta får agera "testpersoner" i dagsläget.
Senast redigerad av Speedo den lör 06 mar 2010, 13:54:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
nikwal
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Inlägg av nikwal »

Pugho skrev:
nikwal skrev: Nä tackar vettja min gamla 80talare med "anaog" ecu med hemmapulat(rätt jävla avancerat) analogt lambdakorrigeringsystem.
Du menar att du har "uppgraderat motor ECU" alltså... :)

I allra högsta grad.. dock inte pga undermålig konstruktion utan pga min egen plånbok haha Och för att det är rätt kul att hålla på med.. Har ju även byggt en "smått" avancerad trimdosa till 7m'en mä..(400+ rader kod den här gången)
E85 wants to be free!
Avensisen
Årsmodell: 0

Inlägg av Avensisen »

Lånar denna tråd då det rör samma ämne.

Betyder även dessa felkoder sensorkrets och byte av LAMBDA (dock har LAMBDA godkänt värde 1,01)?
Eller vad ska bytas?

P0156 O2-sensorkrets (bank 2, sensor 2) ?

Under denna står även en rad:
(EG: 8.2.1.1) Omborddiagnossystem, felkod(er) identifierad. Men ingen specifikation om vad som ovanstående?
Skriv svar