Corolla avgas/motoljud??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
serverfel
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Corolla avgas/motoljud??

Inlägg av serverfel »

Hej! Köpte nyligen en 2002 toyota corolla kombi.

Är det vanligt att motorn har en väldigt mörk baston vid 3000 varv. Motorvägsfart. Bara man gasar på lite så låter den som en best.

Tycker det är lite störande, även om jag snabbt finner mig i det vid långfärd.

Vet inte om det är motorn eller avgassystemet. Det vibrerar en del i gaspedalen med.

(jag menar inte att det låter jätte-jätte-högt. Men jag är en sådan typ som alltid lyssnar efter fel och finner detta motorljud onormalt.

Har haft en Corolla 1,6 -93:a och en Galant v6, och de där motorerna lät helt annorlunda och inte lika ansträngda. I alla fall inte min gamla corolla.

Gillar bilen annars. Bästa bilköpet. (förutom förarsäte).

Ha ett gott nytt år och drick inte för lite!

Mvh
Bruno
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Corolla avgas/motoljud??

Inlägg av PierreW »

serverfel skrev:Hej! Köpte nyligen en 2002 toyota corolla kombi.

Är det vanligt att motorn har en väldigt mörk baston vid 3000 varv. Motorvägsfart. Bara man gasar på lite så låter den som en best.

Vet inte om det är motorn eller avgassystemet. Det vibrerar en del i gaspedalen med.

(jag menar inte att det låter jätte-jätte-högt. Men jag är en sådan typ som alltid lyssnar efter fel och finner detta motorljud onormalt.

Har haft en Corolla 1,6 -93:a och en Galant v6, och de där motorerna lät helt annorlunda och inte lika ansträngda. I alla fall inte min gamla corolla.

Mvh
Bruno
Isolering av motorljudet på Corolla är väl en svaghet, blev bättre på faceliften som kom senare. Men kolla den svarta stora plastkåpan uppe på motorn, den skall sitta fast med 2 kupolmuttrar i framkant och 2 plastclips i bakkant, de sistnämnda brukar vibrera ur eller blivit avbrutna vid T-stiftbyte ;) Ryck lite i kåpan o känn helt om den "glappar" mot motorn. Det går att ersätta clipsen med 15mm långa M6 skruvar om dom skulle fattas eller vara dåliga.

Ang gaspellen så kan lite buntband (stripes som vissa envisas med att säga) och skumplast göra underverk att fästa gasvajern med, original sitter den i en fjäderhistoria i luftrenarburken, ingen bra lösning enligt mig :)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
serverfel

Inlägg av serverfel »

PierreW skrev:
serverfel skrev:Hej! Köpte nyligen en 2002 toyota corolla kombi.

Mvh
Bruno
Isolering av motorljudet på Corolla är väl en svaghet, blev bättre på faceliften som kom senare. Men kolla den svarta stora plastkåpan uppe på motorn, den skall sitta fast med 2 kupolmuttrar i framkant och 2 plastclips i bakkant, de sistnämnda brukar vibrera ur eller blivit avbrutna vid T-stiftbyte ;) Ryck lite i kåpan o känn helt om den "glappar" mot motorn. Det går att ersätta clipsen med 15mm långa M6 skruvar om dom skulle fattas eller vara dåliga.

Ang gaspellen så kan lite buntband (stripes som vissa envisas med att säga) och skumplast göra underverk att fästa gasvajern med, original sitter den i en fjäderhistoria i luftrenarburken, ingen bra lösning enligt mig :)

Tror väl att en plastkåpa borde låta mer rasslande eller diskant så att säga. Menmen... Skall helt klart kolla på det du sade.
Kanske även är ljudisoleringen i motorrummet.

Tack för ditt svar!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Tro mig, vibrerande plast kan låta hur som helst ;)

På Avensis är det "vanligt" att snorkeln till luftrenarburken blir glappig, det kan låta precis som motorn håller på att rasa vilken sekund som helst vid gaspådrag.

Gott nytt år :thumbup:
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Vossen
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda

Inlägg av Vossen »

det är insugningröret som skorrrar vanligt el på corollor opp till 05 när dom modifierade dessa finns en grej du kan göra och det är att sätta 2st skruv i insugningsröret i vissa fall försvinner ljudet i vissa fall får man byta insug
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Vossen skrev:det är insugningröret som skorrrar vanligt el på corollor opp till 05 när dom modifierade dessa finns en grej du kan göra och det är att sätta 2st skruv i insugningsröret i vissa fall försvinner ljudet i vissa fall får man byta insug

:wtf: just de ja de har man ju fixat många sådana, trodde alla dessa dåliga insug var fixade nu för tiden, så ja hade inte en tanke på de. Åk till en Toyota verkstad o be dom fixa de, max 15minuters jobb är de.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
serverfel

Inlägg av serverfel »

Men kan det verkligen göra att motorn får en mörkare basig ton?

Ni som har corollor med 1,6 vvti motorn. Kan ni inte ge lite feedback på hur era motorer låter? Karaktär osv. För det låter på ett sådant vis att det inte behöver vara något fel. Bara inte något jag är van vid....

Tack, snälla för alla svar!

God fortsättning!
Vossen
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda

Inlägg av Vossen »

serverfel skrev:Men kan det verkligen göra att motorn får en mörkare basig ton?

Ni som har corollor med 1,6 vvti motorn. Kan ni inte ge lite feedback på hur era motorer låter? Karaktär osv. För det låter på ett sådant vis att det inte behöver vara något fel. Bara inte något jag är van vid....

God fortsättning!

Ja det kan det öppna motorhuven låt bilen stå på tomgång lägg handen på insuget ta tag i gasspjället met den ändra handen och gasa och släpp lr be någon annan gasa till ungerfär 3000 varv och släppa så kommer du känna hur hela insuget vibrerar
Användarens profilbild
Larco
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby

Inlägg av Larco »

Vossen skrev:
serverfel skrev:Men kan det verkligen göra att motorn får en mörkare basig ton?

God fortsättning!

Ja det kan det öppna motorhuven låt bilen stå på tomgång lägg handen på insuget ta tag i gasspjället met den ändra handen och gasa och släpp lr be någon annan gasa till ungerfär 3000 varv och släppa så kommer du känna hur hela insuget vibrerar
Finns detta problem även på 99orna med 4A-FE motorn som jag har?
Jag upplever ibland ett svårbeskrivet väsande/skrapande ljud vid gaspådrag i min.
Tycker mig ha lokaliserat det till området kring vattenpump/insug. Har bett Toyota Åkersberga undersöka det vid de 2 senaste servicarna. Fick svaret, inga missljud första gången. Andra gången bad jag dem inspektera vattenpumpen. Men fick OK även där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Larco skrev:
Finns detta problem även på 99orna med 4A-FE motorn som jag har?
Jag upplever ibland ett svårbeskrivet väsande/skrapande ljud vid gaspådrag i min.
Tycker mig ha lokaliserat det till området kring vattenpump/insug. Har bett Toyota Åkersberga undersöka det vid de 2 senaste servicarna. Fick svaret, inga missljud första gången. Andra gången bad jag dem inspektera vattenpumpen. Men fick OK även där.
Nej, dessa ZZ motorer med skrammlande insug har en liten bit plast inuti som släpper i nån skarv varav den börjar vibrera.

Ljudet du beskiver låter som en helt vanlig 4/7A-FE motor tyvärr. Kan ju kanske vara lite störande för vissa men inget speciellt för andra. Under den tiden ja jobbade med bilarna dagligen så var de liksom inget man tänkte på för alla Corolla, Avensis och Starlet lät så. Speciellt vid kallstart och gaspådrag på låga varv.

Men efter kamremsbyten då alla remmar tas bort på dessa var ljudet ofta borta i början av provturen, för att sedan komma tillbaka igen. Jag skulle säga att det är nån av de 3 remmarna som gör ljudet. Blir nån sorts svänging som skapar ljudet.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar