Code 35

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Code 35

Inlägg av MScME »

Är det hallsensorer dessa alltså? De är ju notoriskt opålitliga...

Under alla omständigheter, håller med dig, visst borde systemet kunna varna mer informativt, men man gjorde väl inte så på 90-talet antar jag.
Jag menar, varför h-te skapar man en felkod som säger ”de här fem grejerna kan vara fel på de här tretton ställena” istället för att skapa specifika felkoder?

Nåja. Jag hade ABS-styrenheten högt upp på listan över misstänkta, men lokaliserade den aldrig tyvärr... Kan du ha nåt liknande problem bak då? Får du en felkod?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Code 35

Inlägg av Glenn »

Tja antingen halleffekt eller rent induktiv, iofs innehåller dej ju en massa koppartråd så det tyder väl iofs på induktiv.

troligen är det väl för primitiv box för att få ut bättre koder :/

Nej, ingen felkod, och mitt problem är ju att den är överkänslig, den går i bara man bromsar vanligt på torr asfalt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Code 35

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev: lör 07 mar 2020, 20:23:36 Nej, ingen felkod, och mitt problem är ju att den är överkänslig, den går i bara man bromsar vanligt på torr asfalt.
Det tyder väl i allmänhet på att sensorn av någon anledning inte "ser" kuggkransen, antingen för att kransen är skadad eller skev, eller för att sensorn sitter för långt ifrån. Så fort du trycker på bromsen startar ABS-datorn, vilken for rotationssignal från några av hjulen men inte alla, så den konstaterar helt enkelt att hjulen håller på och låser sig, så den startar aktuatorn. Dessa äldre bilar hade inte så jättesofistikerad ABS, vet inte hur avancerad just Toyotas är, men ofta på dessa äldre släpper den bromstrycket på alla fyra hjul i tur och ordning utan att bry sig om vilket hjul som faktiskt släpper eller hur mycket det slirar. Det fungerade väl iofs ganska effektivt, men jämför man det med en modern sekventiell ABS, i synnerhet kopplat med en bromsmodulator, så är det som natt och dag. Dessa kan anpassa bromstrycket för att det ska slira lagom mycket på specifika hjul, och även anpassa bromstrycket på övriga hjul för att kompensera så att bilen bromsar så mycket som möjligt och fortfarande går rakt fram. Det börjar inte pulsera i pedalen förrän man trampar så hårt att alla fyra hjulen låser sig, då kan den inte räkna ut det längre utan går över till den mer gammalmodiga metoden.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Code 35

Inlägg av MScME »

Ja, jag hade gissat på induktionsgivare. Länge sedan jag jobbade med det, men hallgivare vill jag minnas är otydligare i signalen och är kraftigt beroende på korrekt avstånd.

Under alla omständigheter; att ABS:en kickar in även i torrt underlag? Jag är inne lite på det cheetah1 talar om, det faktum att de var tämligen rudimentära på den tiden, ABS-systemen.
Givarna i sig har ju en väldigt stor tolerans i motstånd, vilket rimligen borde ge motsvarande tolerans i ström. Långsökt då toyotas ingenjörer vekligen borde haft koll, men om en sensor befinner sig nära undre gränsen samtidigt som en annan befinner sig nära övre så ter det sig inte som omöjligt att styrenheten skulle kunna tolka det som att de har olika hastighet och därmed aktiverar aktuatorn? Utan att jag egentligen har någon erfarenhet av att konstruera bromssystem alls, så jag kan vara ute och cykla här.

Har du mätt upp alla sensorer? Kan reläerna i fram spöka och ge den effekten annars tro?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Code 35

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev: lör 07 mar 2020, 22:28:48
Glenn skrev: lör 07 mar 2020, 20:23:36 Nej, ingen felkod, och mitt problem är ju att den är överkänslig, den går i bara man bromsar vanligt på torr asfalt.
Det tyder väl i allmänhet på att sensorn av någon anledning inte "ser" kuggkransen, antingen för att kransen är skadad eller skev, eller för att sensorn sitter för långt ifrån.
Ja, i normala fall skulle jag mest misstänka kransen, men nu är det ju ingen krans utan en intern givare i lagret som "aldrig går sönder" enligt diskussion på anant forum. ..Då är det givaren kvar typ.. eller boxen, eller kablage.
Så fort du trycker på bromsen startar ABS-datorn, vilken for rotationssignal från några av hjulen men inte alla, så den konstaterar helt enkelt att hjulen håller på och låser sig, så den startar aktuatorn. Dessa äldre bilar hade inte så jättesofistikerad ABS, vet inte hur avancerad just Toyotas är, men ofta på dessa äldre släpper den bromstrycket på alla fyra hjul i tur och ordning utan att bry sig om vilket hjul som faktiskt släpper eller hur mycket det slirar.
Just T20-celican har ett för tiden mycket avancerat system som är fyrkanaligt och har EBD, på ST205 finns det till och med ett gyroskop som bedömer hur bilen rör sej och lutar och anpassar kraften på varje hjul efter detta.. fast det finns som sagt inte på ST202, men varje hjul är iaf helt separat och det såg man även på att höger bakskiva var rostig men inte dom andra.
Det fungerade väl iofs ganska effektivt, men jämför man det med en modern sekventiell ABS, i synnerhet kopplat med en bromsmodulator, så är det som natt och dag. Dessa kan anpassa bromstrycket för att det ska slira lagom mycket på specifika hjul, och även anpassa bromstrycket på övriga hjul för att kompensera så att bilen bromsar så mycket som möjligt och fortfarande går rakt fram.
EBD alltså, dom celican faktiskt har :) Vill minnas att det skröts ganska mycket med det i nån broschyr när den var ny, för det hade ju inte T18.


Bromsar man lite så går det bra men när man trycker till mer så går ABS i höger bak, oavsett väglag.. jag "löste" det genom att rycka ABS-säkringen och koppla ur lampan, men det var ju bara tillfälligt och strax efter slutade jag köra med bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Code 35

Inlägg av Glenn »

MScME skrev: lör 07 mar 2020, 22:53:40 Ja, jag hade gissat på induktionsgivare. Länge sedan jag jobbade med det, men hallgivare vill jag minnas är otydligare i signalen och är kraftigt beroende på korrekt avstånd.
Det bode ju förvisso en induktiv givare vara också då skillnaden mellan kugg och inte kugg är så liten.
Under alla omständigheter; att ABS:en kickar in även i torrt underlag? Jag är inne lite på det cheetah1 talar om, det faktum att de var tämligen rudimentära på den tiden, ABS-systemen.
Som sagt, detta är ju ett för tiden mycket avancerat system som är fyrkanaligt iaf.
Givarna i sig har ju en väldigt stor tolerans i motstånd, vilket rimligen borde ge motsvarande tolerans i ström. Långsökt då toyotas ingenjörer vekligen borde haft koll, men om en sensor befinner sig nära undre gränsen samtidigt som en annan befinner sig nära övre så ter det sig inte som omöjligt att styrenheten skulle kunna tolka det som att de har olika hastighet och därmed aktiverar aktuatorn? Utan att jag egentligen har någon erfarenhet av att konstruera bromssystem alls, så jag kan vara ute och cykla här.
Fast det är ju pulståget den vill åt, oavsett nivåer.. dom är ju egentligen irrlevanta. jag gissar att man bara kör signalen genom en schmitt-trigger, möjligen gör man nån form av nivåkalibrering för denna först eller så finns det fasta värden.

Men ett fel här borde sätta felkod, och det får jag aldrig.
Har du mätt upp alla sensorer? Kan reläerna i fram spöka och ge den effekten annars tro?
Jag ville ju mäta vid boxen, men hittade dne inte, men jag vill minnas att jag resistansmätte sensorn höger bak vid kontakten och den låg inom rätt område, men å andra sidan, hade dne inte gjort det så hade ju ABS'en tänkt varningslampan

Har inte mätt upp övriga (utom den jag bytte.. vänster fram om jag minns rätt), svårt att veta vad som är problemet, boxen TROR ju uppenbarligen att den får korrkekt data, innan man bromsar så får den med all säkerhet rätt pulståg från alla hjulen, sen när det bromsar så får den ju av nån märklig anledning ett pulståg från höger bak som indikerar att detta står still (eller iaf roterar långsammare), jag kan inte riktigt klura ut vad deta kan bero på men jag har förstått att det på andra bilar ofta beror på dåliga kransar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Code 35

Inlägg av MScME »

Mm, jag tänkte att en låg amplitud skulle kunna ge upphov till en längre puls och det omvända eftersom jag antar att steget i någon mån har en stig- och falltid. Kuggens flanker pekar ju inte mot centrum.

ABS-styrenheten är något av en enhörning onekligen. Jag tänkte på de reläer som sitter i den lilla svarta lådan till vänster mot generatorn till som ju innehåller ett par reläer för ABS. Utan att överhuvudtaget veta vad dessa har till uppgift :?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Code 35

Inlägg av Glenn »

Jag kan ärligt talat inte förstå hur man får detta fenomenet på bilar med dålig krans heller, man borde ju få ett likadant pulståg oavsett hastighet kan man tycka oavsett ? ..Men tydligen är det ofta kransen.

Ingen större lust att byta hela hjullagret bak heller, möjligen mot ett begagnat då :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Code 35

Inlägg av MScME »

Håller med dig, svårt att sätta fingret på. Min svajiga teori kring toleransintervall borde ju rimligen ha fångats av Toyotas ingenjörer dag 1 på provningen.

Men, byta något lär du nog behöva göra misstänker jag och hellre hjullager än ABS-givare i min mening :)
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Code 35

Inlägg av Glenn »

Dock finns det betydligt större saker att göra på bilen innan jag kommer dit, men ABS-givarna petar man helst så lite som möjligt på för det brukar betyda att dom pajar.

Jag börjar svaja litepå om jag verkligen orkar lägga ner tillräckligt energi på bilen för att få den "på gatan" igen, samtidigt vill jag verkligen inte att den ska bli skrot på ena eller andra sättet.

Dessutom är den underbar att köra, folk som kallar fwd-celican för frisörbil har inte kört en Mk6 GT med diffbroms :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar