Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Hej!
För nån vecka sen har kupévärmen slutat att fungera, det blev bara fisljummet och kom aldrig riktigt upp i den riktiga värmen. Jag kollade kylarbehållaren och den var ingen vätska där så långt ner som jag kunde se. Fyllde på med glykol pch vatten. Vätskan i behållaren ligger kvar på samma nivå men det kommer fortfarande ingen värmé i kupén. Vad är för fel?
Termostat,, vattenpump, luftficka?
Yaris -02, 1.0
För nån vecka sen har kupévärmen slutat att fungera, det blev bara fisljummet och kom aldrig riktigt upp i den riktiga värmen. Jag kollade kylarbehållaren och den var ingen vätska där så långt ner som jag kunde se. Fyllde på med glykol pch vatten. Vätskan i behållaren ligger kvar på samma nivå men det kommer fortfarande ingen värmé i kupén. Vad är för fel?
Termostat,, vattenpump, luftficka?
Yaris -02, 1.0
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Finns det kylvätska i kylaren då? Kan ju vara en luftficka. Tempmätaren? Hur långt har bilen gått? Vattenpumparna brukar hålla 20 tusen mil. Termostaten går ju att ta ur å kolla om den är stängd. Det går även koka termostaten ilag med en termometer för att se när den öppnar.adfkos skrev:Hej!
För nån vecka sen har kupévärmen slutat att fungera, det blev bara fisljummet och kom aldrig riktigt upp i den riktiga värmen. Jag kollade kylarbehållaren och den var ingen vätska där så långt ner som jag kunde se. Fyllde på med glykol pch vatten. Vätskan i behållaren ligger kvar på samma nivå men det kommer fortfarande ingen värmé i kupén. Vad är för fel?
Termostat,, vattenpump, luftficka?
Yaris -02, 1.0
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Kylvätska finns i behållaren precis under maxnivån. Det finns ingen tempmätare på displayen. Visar bara om motorn är kall, med en blå lampa. Det borde då också finnas en lampa om motorn börjar bli överhettad. Bilen har gått 12500 mil.
-
- Inlägg: 195
- Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
- Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
- Årsmodell: 2011
- PostOrt: Ankarsrum
- Land (Country): Sverige
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Tycker det låter lite oroväckande med det där att du inte hade något vatten kvar.... Har du kollat motoroljan? ja alltså påfyllningslocket och stickan? Om det ser ut som OBOY, ja då har topplockspackningen gått... = DYRT...
Annars kolla om det finns några fläckar på marken där kylarvätska kan ha runnit ut.... Oftats ser man det när bilen har stått några minuter och liksom övertrycket går tillbaka till expansionstanken...
Annars kolla om det finns några fläckar på marken där kylarvätska kan ha runnit ut.... Oftats ser man det när bilen har stått några minuter och liksom övertrycket går tillbaka till expansionstanken...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....
Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Som Dale säger, kolla också att det är fullt i kylaren. När det har blivit dåligt med kylvätska ska man alltid börja med att fylla kylaren, därefter expansionskärlet. (Öppna det lilla locket på kylaren, och fyll på tills det blir fullt - ifall det inte är det.)
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Hur känns värmereglaget inne i kupén? Det är väldigt vanligt att mekanismen som styr spjällen nere på värmepaketet slits ut/hoppar isär, Toyota tog t.o.m fram en ersättnings sats till bilar med detta problem. Denna mekanism sitter nere vid pedalerna i mittkonsollen, lättast att se om de funkar är o vrida på reglagen samtidigt som man tittar nere vid pedalerna på dessa.
Att det fattas vatten på Yaris är heller ingen större nyhet, kommunen här i stan har hur många som helst så man har vart med om de flesta fel och konstiga grejer, olje och vattentorra motorer som inte tagit skada osv, så att det fattas lite vatten i ditt expansionskärl är nog inget att äta upp hatten för, troligtvis har de aldrig eller för sällan fyllts på vätska och den dunstar ju till slut då systemet inte är helt slutet.
Det är inte är utformat på de viset som exempelvis volvo där expansionskärlet är trycksatt och påfyllning i kylaren inte finns.
Att det fattas vatten på Yaris är heller ingen större nyhet, kommunen här i stan har hur många som helst så man har vart med om de flesta fel och konstiga grejer, olje och vattentorra motorer som inte tagit skada osv, så att det fattas lite vatten i ditt expansionskärl är nog inget att äta upp hatten för, troligtvis har de aldrig eller för sällan fyllts på vätska och den dunstar ju till slut då systemet inte är helt slutet.
Det är inte är utformat på de viset som exempelvis volvo där expansionskärlet är trycksatt och påfyllning i kylaren inte finns.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Det verkar vara ok med reglagen. Jag undrar om det är lite luft i kylsystemet. Hur luftar man en yaris? Finns det nån luftnippel?
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Ok då räknar vi bort de med reglagen, du luftar lättast genom att stänga av värmen i kupén och varmköra med kylarlocket borta och en tratt med vätska i så de hela tiden kan "sugas" ner i kylet. När sedan fläkten startar kör du full värme i kupén med motorn igång tills du känner att de blir varmt, är de det så är de garanterat ingen luft kvar. Låt sedan motorn kallna och efterfyll tills nivån är lagom.adfkos skrev:Det verkar vara ok med reglagen. Jag undrar om det är lite luft i kylsystemet. Hur luftar man en yaris? Finns det nån luftnippel?
Ta även en titt runt vattenpumpen om de läkt vätska där, de är ingen ovanlighet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Stängde av kupéluften, drog av kylarlocket, startade motorn. Nivån sjönk i kylaren sjönk aldrig. Det var nollgradigt ute. Fläkten drog aldrig igång. Men det började knacka lite i motorn. Då stängde jag av motorn. Blir knäpp på bilen nu.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Ingen kupévärme - Kylarproblem?
Knaka i motorn låter inge bra. Har du någon olja i motorn?
Har du luftficka så kan du ställa framändan högt (uppförsbacke) och fylla efter. Hur känns slangarna till och från kylaren? Varma och hårda? Ibland går det att klämma på slangarna när motorn går för att få ut luft med. Fläkten borde ju komma igång efter en stunds tomgång med när motorn blivit varm.
Har du luftficka så kan du ställa framändan högt (uppförsbacke) och fylla efter. Hur känns slangarna till och från kylaren? Varma och hårda? Ibland går det att klämma på slangarna när motorn går för att få ut luft med. Fläkten borde ju komma igång efter en stunds tomgång med när motorn blivit varm.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]