ABS-problem på Celica st185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Glenn »

En annan sak förresten, mät upp att du får korrekt spänning och har bra jord till ABS-enheten (styrdonet), jag har sett RIKTIGT konstiga fel på just ABS när det har varit spänningsfall till ABS-enheten, en massa konstiga felkoder för saker som visade sej inte existera i verkligheten utan bara osakades av sunkig spänning.

Det var inte på en toyota, men kan vara värt att kolla upp iaf, speciellt om du haft ur motor osv, vet inte var boxen sitter på dessa, men det är lätt hänt att man missar nån jordkabel nånstans vid motorbyte, eller att nåt oxiderar om det står "ute"..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

Jag tycker det mest troliga är att det borde vara något med kablaget, dvs brott eller jordfel. Visst, någon givare kan vara dålig också, men att få felkoder både vänster och höger sida samtidigt? Har lite svårt att tro att styrdon/dator också skulle packa ihop samtidigt.
Lyfte bort bakhjulen idag och kunde i alla fall inte se något uppenbart kabelbrott vid en snabbtitt.
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av tomme »

Kastar in en ny brasklapp..
OM det kom ismb med motorbytet så kanske några trådar lossnade på ingången till boxen ?
Man är väl inte obrutal direkt vid byte.. :roll:
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

Nu har de upptäckt på besiktningen att abs'n inte fungerar. Körförbud inom kort med andra ord.
Bilen står på verkstaden där de har konstaterat att båda abs-senorerna bak är "döda". De ger ingen signal. De gick förresten in bakom de små högtalarna i armstöden för att komma åt kablaget. Problemet nu är att verkstaden inte kan få tag på sensorerna, i vart fall inte via de kanaler de vill beställa ifrån så det ligger på mig att få tag i dem. Vad bör jag söka på för begrepp för att vara säker på att få rätt grejer och var är det lämpligt att handla? Några tips?
Senast redigerad av JPH den mån 19 jun 2017, 20:56:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

Har sökt på https://www.toyodiy.com och hamnar till slut på den här sidan: https://www.toyodiy.com/parts/p_E_1990_ ... _8414.html
Knepigt att finna rätt artikelnummer. Som jag förstått det menar verkstaden att jag behöver hela kittet, dvs kabel, sensor och kontaktstycke. Gör jag då en vanlig Googlesökning får jag t.ex. fram [http://www.ebay.com/itm/Standard-Motor- ... fW&vxp=mtr]den här sidan på Ebay. Men här hittar jag inget som korresponderar med informationen på toyodiy ovan. Inte direkt billigt heller. Eller vad bör det kosta? Någon som har tips på en bra site i Europa?
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av JPH »

Någon som har erfarenhet av att anpassa abs givare från en Camry till en 5:e gen Celica?
Senast redigerad av JPH den tor 22 jun 2017, 20:01:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS-problem på Celica st185

Inlägg av Glenn »

Jag letade rätt på hur många ohm den skulle ha, och hur stor den var (diamater), sen jämförde jag med andra densogivare, och noterade att camryns verkade passa, beställde och testade, allt funkade utom att kabeln gick ut åt annat håll och fästgrejerna för själva kabeln (typ plåtrör med öron) inte stämde.

Tror camrygivaren kostade under 200- så det var ju inte så dyrt att testa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar