Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Uppsamlingskärl motorhuv ST205

Inlägg av MScME »

Okej, uppdatering för allmän kännedom.
Jag beställde ny motorhuvsisolering på vinst och förlust, det verkade ju som det mest sannolika att baljan var integrerad med isoleringen. Någon vecka senare anlände den (snabbt ändå), stort och platt paket som förväntat, gick in i A4:an utan bekymmer dock. Väl hemma så öppnade jag paketet och fann till min stora glädje, och lite förvåning ändå, att artikeln består av tre element: ett stycke formpressad glas(?)fiber, spraymålad svart på motorsidan, ett mellanstycke, hårdplast och gummi, som förenar luftintaget och snabeln ner till kamremmen, samt ett stycke formsprutad plast som utgör en behållare under huvgrillen!

I min iver att montera den så glömde jag helt att ta några bilder dom jag tänkt, den kan nog komma ner i sommar i samband med lite andra arbeten, ska se till att ta lite bilder då istället. Men jag kan konstatera att konstruktionen är enklast möjliga: isoleringen är formpressad så att en "skål" är formad under huvgrillen. I denna är placerad med visst överlapp över den plana delen som omger skålen, en motsvarande skål i plast. Denna är sannolikt lätt limmad mot isoleringen liksom mellanstycket till kamremskylningen.

Intressant är att ingen dränering finns, man är helt beroende av att det inte regnar/snöar/haglar tillräckligt länge för att fylla skålen. Avdunstning är knappast optimal heller då skålen dels är isolerad från motorvärmen (uppenbarligen) och värmeledningsförmågan hos plaster är allt annat än bra. Nu får man väl anse konstruktionen vara beprövad efter 22 år, men nog hade jag gjort det annorlunda...

Så vad hålet i din balja är Glenn kan jag bara spekulera i, kan det vara så att någon tyckte det blev översvämning och handgripligen skapade en egen dränering med en borr? För det hålet finns inte på min. Då bör du ju förvisso se det på undersidan.

Nåja, ytterligare ett ST205-mysterium löst. Misstänker att det inte dröjer länge innan nästa case. :D
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar