Dålig värme Avensis 2001???

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ormbiten
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 13:25:48
Årsmodell: 0

Dålig värme Avensis 2001???

Inlägg av ormbiten »

Hej alla glada! Jag ligger (inte fullt så glad) ute i snön och letar fel på värmesystemet på min systers Avensis från 2001.

Det blir jättedålig värme i kupén, (motortemperaturen är korrekt).

Jag har plockat bort lite plast nere vid fotutrymmet för att kunna se om saker och ting rör på sig när man vrider rattarna och det verkar röra på sig där bland spjällen. När jag la handen på nedre ingången i värmepaketet så var det så jag brände mig, men utloppet (övre delen) är bara ljummet.

Det verkar inte sitta någon form av värmeventil på den här bilen vad jag kan se, det verkar vara full cirkulation hela tiden i värmeelementet?? Eller??? På sidan vid pedalerna så sitter det någon elektrisk anordning som styr spjällen när man vrider på ratten till var någonstans man vill ha luften.

Sen på passagerarsidan sitter det en annan elektrisk ställmotor med nummer 0637006231.
Googlade den och den ser ut så här..

https://www.google.se/search?q=06370078 ... 0637006231

När jag vrider på värmereglaget nedåt från ful värme så rör den på sig när jag kommer ned till 16 grader på ratten, inte förrän dess. Om jag har reglaget på full värme och vrider nedåt sakta så rör sig inte den ställmotorn alls förrän man är allra längst ned på temperaturskalan...

Vad tror ni? Funderar på om jag skulle skruva bort ställmotorn/(reglerventilen)... för att titta lite närmare på den... om det nu är den som spökar... men det är ju så satans kallt ute... :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dålig värme Avensis 2001???

Inlägg av Dale »

Luftbubbla i systemet? Fungerar termostaten?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ormbiten
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 13:25:48
Årsmodell: 0

Re: Dålig värme Avensis 2001???

Inlägg av ormbiten »

Dale skrev:Luftbubbla i systemet? Fungerar termostaten?

Termostaten fungerar, jag kopplade in Autocom och kollade realtidsvärden på vattentemperaturen när jag körde en sväng med bilen och termosstaten fungerar perfekt. Inloppsröret till värmepaketet blir ju så varmt så att det går inte att lägga händerna på det.

Jag började fundera på om det kan vara så att värmepaketet har blivit täppt, men det är ju knappast troligt att det blir täppt över en natt.

Det måste ju ändå finnas något som reglerar varmt och kallt..? Det är ju lite underligt att värmeelementet blir kokhet i ena änden och pissljummet i den andra.
ormbiten
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 13:25:48
Årsmodell: 0

Re: Dålig värme Avensis 2001???

Inlägg av ormbiten »

Fick bilen till garaget och in i värmen... tack gode gud! Det är för bistert utomhus för att skruva bil.

Tog bort slangarna in till värmeelementet för att kolla så det inte var täppt, jag spolade vatten igenom cellpaketet och det rinner så fint där igenom.

Men vad konstigt att bara inloppet FRAM TILL cellpaketet blir varmt. (Det blir ju lika varmt där som på kylarslangarna ute vid motorn) Det finns ju liksom ingen traditionell värmekran in till elementet. Jag var tvungen att titta på Bildelsbasen hur cellpaketet ser ut, och det är ju liksom bara in och ut... Mycket underligt detta.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dålig värme Avensis 2001???

Inlägg av cheetah1 »

Vattenpump kanske? Jag tänker att det är ju inte direkt hett utomhus nu, så kylbehovet kanske inte är så stort utan att den klarar att hålla nere tempen trots lite sämre flöde?

Vattenpumpen gick sönder på mammas när hon bara hade kört den en kort tid efter köpet 2002, men det skedde lite mer akut, ingen värme i bilen och övertemp i motorn efter typ 2 körda kilometer från ingenstans.
ormbiten
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 sep 2009, 13:25:48
Årsmodell: 0

Re: Dålig värme Avensis 2001???

Inlägg av ormbiten »

cheetah1 skrev:Vattenpump kanske? Jag tänker att det är ju inte direkt hett utomhus nu, så kylbehovet kanske inte är så stort utan att den klarar att hålla nere tempen trots lite sämre flöde?

Vattenpumpen gick sönder på mammas när hon bara hade kört den en kort tid efter köpet 2002, men det skedde lite mer akut, ingen värme i bilen och övertemp i motorn efter typ 2 körda kilometer från ingenstans.

Ja det skulle nog kunna vara vattenpumpen som kanske "vispar" lite dåligt... Pärlan har ju trots allt rullat 32000 mil.

Lustigt bara att problemet kom så snabbt, hon säger syrran att hon inte har haft direkt dålig värme innan det hände och jag kan absolut inte märka att det är något problem med topplockspackningen. Bilen stod på tomgång i en hel timma medans jag rotade runt nere vid fotutrymmet bland värmereglagen, och den låg så stadigt och fint på korrekt motortemperatur hela tiden.

Jag tog loss slangarna in till värmeelementet igen och spolade igenom elementet med ganska högt tryck, men det kom bara ut friskt rent vatten. Återfyllde ordentligt med vatten och glykol och gav mig ut och körde en lite längre runda på motorvägen, och vips, med en gång så kommer det rejäl värme i kupén :clap: , men när jag sedan kommer tillbaka till garaget och låter bilen stå på tomgång i några minuter så tynar den där rejäla värmen sakta bort och ersätts av något pissljummet. Höjer man varvtalet till 1500-2000 så kommer det bra värme igen.

Kollade vattentemperaturen med Autocom när jag körde och tempen ligger helt korrekt så det är tyvärr inte så enkelt som att det skulle vara termostaten, termostaten byttes dessutom för bara 1½ år sedan.

Det fick bli till att beställa en ny vattenpump, den kostar ju inte så många kronor, syrran har ju haft bilen sedan 12000 mil så vattenpumpen är väl förmodligen aldrig någonsin bytt.

Tack för svaren!
Skriv svar