Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

cheetah1 skrev:Är det inte bara längden som skiljer då? Har jag fel om jag tror att det är standard hur kopplingen på slangen ser ut?
Jo, längerna skiljer sig (har hittat typ 570-600mm) men jag tänker att det kanske inte är hela världen om man råkar köpa en lite längre?
Det låter ju klokt att ha en standard på kopplingen, men man vet ju aldrig hur tillverkarna tänker...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Glenn »

Mjae, det finns ju standarder, men flera olika, dessutom kan det vara olika kopplingar i båda ändar.

Men det borde ju absolut att gå att få dit nåt "universal", speciellt om man har med sej den gamla slangen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Nu är bromsslangen bytt men det gjorde tydligen ingen skillnad. Alltså lär det vara bromsoket som är kaputt och måste bytas. Räcker det med att byta på den sida som är dålig eller måste man byta båda?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av cheetah1 »

Bromsok räcker att byta på ena sidan. Men man kan även, om det är i tillräckligt bra skick, byta packningar och hona om det. Inget jättejobb egentligen, ett "vanligt" ok har bara en tätning och ett dammskydd, moderna ok med handbroms i (dock inte aktuellt på din, i synnerhet inte fram) är lite pilligare, för dom har en massa extradelar.

Det som kan vara ett hinder är om exempelvis gängan till luftnippeln går sönder (går i princip inte att laga) eller om cylinder eller kolv är väldigt repiga. Ni har ju dock redan haft loss det, så jag antar att det inte var några problem att lufta.

Det är betydligt billigare än att köpa ett nytt, även om du får köpa ett honingsverktyg (nån hundralapp).
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Pratade lite mer med farsan förut. Enligt mekanikern på hans jobb så var det inte nödvändigtvis bromsoket som var trasigt. Kom inte ihåg exakt hur han berättade men han sa att efter att dom hade bytt bromsslang och luftat systemet så funkade typ inte bromsen på vänster fram. Det hände ingenting men tröck man hårdare så tog den till slut men ABSen hoppade in. Jag har kört den till och från jobbet två nätter nu och då har bromsarna funkat (men den ligger fortfarande emot hela tiden litegrann och speciellt efter man har bromsat). Har aldrig fått en stekhet bromsskiva igen men jag försöker ju planera körningen så jag behöver bromsa så lite som möjligt ocskå. Mekanikern hade varit iväg till Toyota här i stan och snackat lite med dom. Dom sa att det kunde vara lite vad som helst, huvudbromscylinder, ABS, bromsok, osv. Det enda sättet att ta reda på vad var att lämna i för felsökning och det skulle kosta typ 800-900kr hos dom.
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Var ner på farsans jobb i slutet av förra veckan och vi provade handbromsen för jag tyckte den tog så dåligt. Det visade sig att jag hade rätt, tog inte alls på höger sida trots att dom hade fixat det förut. Var ner på verkstan idag igen och farsans kollega hade en idé om vad som behövde göras. Han tog lös bakdäcket och justerade något i ett hål på navet typ. Efter det så funkade handbromsen kanonbra. Vi kollade också frambromsen på vänster sida igen. Han tog lös oket och när han kände på beläggen så satt dom fast. Helt stumma. Vi fick bända loss dom med en mejsel och det såg inte speciellt rent ut. Vi tog en stålborste och borstade av glidytorna på beläggen men även på dom där plåtbitarna dom som glider på för dom var rejält skitiga också. Han lade på lite fett på glidytorna på plåtbitarna och sedan satte vi tillbaka beläggen. Gick mycket lättare att sätta tillbaka dom än att få loss dom. Var ute och körde en sväng med bilen, tvärnitade några gånger, men den rullade lika bra ändå. När jag kom hem så kollade jag temperaturen på bromsskivorna. Dom var rätt så jämnvarma. Hade ju bromsat ganska mycket mer än nödvändigt på den lilla åkturen så det var klart att dom var varma. Bokade om efterkontrollen från fredag till idag och har precis kommit hem från det, bilen gick igenom utan problem. Bromsverkan fram var 1.8 på vänster och 2.0 på höger. Handbromsen var 1.1 på vänster och 1.0 på höger. Det blev en relativt billig historia ändå, ~250kr för bromsslang och bromsvätska och en 500kr whisky till mekanikern som jag fick envisas med att han skulle ta emot som tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Glenn »

Känns lite som att, hade dom gjort NÅGOT sist ?

Att ta isär, göra rent och smörja upp är ju A och O när det gäller bromsar, och att justera på justeringshjulet (genom hålet i trumman) är ju det sättet man justerar på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kalium885
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 20 jan 2017, 01:02:31
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Corolla parkeringsbroms höger ur funktion

Inlägg av Kalium885 »

Glenn skrev:Känns lite som att, hade dom gjort NÅGOT sist ?

Att ta isär, göra rent och smörja upp är ju A och O när det gäller bromsar, och att justera på justeringshjulet (genom hålet i trumman) är ju det sättet man justerar på.
Dom hade direkt antagit att det var oket som kärvade (och vilket det tydligen gjorde). Mekanikern sa nu när vi monterade ihop allt igen att oket fortfarande gick lite trögt men om det funkade så var det inget han tyckte vi skulle göra något åt.

Angående justeringshjulet så sa han att det var riktigt jäkla rostigt där och dom hade bytt ut något och han nämnde något om att dom satt dit en mutter istället.
Skriv svar