Hackande bromsar Yaris -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skurt
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 jan 2017, 17:21:51
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 1999
PostOrt: Umeå

Hackande bromsar Yaris -99

Inlägg av Skurt »

Hej,

Har en Yaris -99. Den gick igenom besiktningen för 2 månader och 200 mil sedan. Alltsedan dess har bromspedalen liksom skakat ibland vid inbromsningar och det har låtit ibland från frambromsarna som att de hackar, mer och mer. Trodde först det var ABS-bromsarna som grep in för ofta för det har varit väldigt halt, men det har blivit mer och mer. Det känns lite som att bromsbeläggen fram är slut och ligger an mot skivorna men det är de inte och det är ju inte hela tiden det är så.

Nu på slutet har det dessutom hänt att ABS-lampan tänts, tre gånger. När jag stänger av motorn och startar igen slocknar den. När lampan är släckt fungerar bromsarna helt normalt utan att hacka, men utan ABS-funktion förstås.

Var inne på en bilverkstad i dag och killen trodde först det var läckage av bromsolja för det syntes lite útanför bromsrören där bak sa han. Därefter tog han loss bromsskivorna bak och såg att de bakre bromsbeläggen var helt slut, de var helt borta.

Han sa att symptomen beror på detta. Jag känner mig tveksam. Varför försvinner hackandet i så fall när ABS-lampan slocknar? Eller är det så enkelt? Och varför hackar det där fram? Han skulle ta 1200 kr för att byta dom men jag tänkte i så fall försöka själv. Skall sälja bilen så jag vill inte ha några onödiga utgifter nu innan jag säljer den. Blir det någon mer dyr reparation med bromsarna säljer jag den hellre dom den är.