Bult till remsträckaren av Corolla 03

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Perc
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 mar 2017, 16:11:05
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: 59897

Bult till remsträckaren av Corolla 03

Inlägg av Perc »

Remmen började gnissla så vart o köpte en ny rem, blev förvånad då jag öppnade huven och upptäckte att hela sträckaren låg på sidan och bulten hade gått av. Frågan jag har är om jag kan köra bilen till verkstad 1.5mil. Vet att remmen går till generator och ac. Vattenpump? Bilen ifråga är en Toyota Corolla årsmodell 2003 kombi
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Inlägg av cheetah1 »

Äger du en batteriladdare?

Med fulladdat hyfsat friskt batteri är det inte elmässigt några problem att köra 1,5 mil. Däremot kan det bli lite spännande om det är remdriven styrservo, då får du besitta rejäl muskelstyrka för att lyckas styra bilen. Vad är det för motoralternativ i bilen?

Vattenpumpen drivs av kamtransmissionen, så den behöver du inte vara orolig för.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Äger du en batteriladdare?

Med fulladdat hyfsat friskt batteri är det inte elmässigt några problem att köra 1,5 mil. Däremot kan det bli lite spännande om det är remdriven styrservo, då får du besitta rejäl muskelstyrka för att lyckas styra bilen. Vad är det för motoralternativ i bilen?

Vattenpumpen drivs av kamtransmissionen, så den behöver du inte vara orolig för.
Vattenpumpen drivs av remmen, så bogsera eller ta bärgare. Kamkedjan driver bara kamaxlarna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Inlägg av cheetah1 »

Jaså? Jag har inte sett en aggregatsremdriven vattenpump sen jag mekade 740 på skoltiden. Spännande.
Gäller det alla motoralternativen då?
Perc
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 12 mar 2017, 16:11:05
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: 59897

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Inlägg av Perc »

Tack för svaren, tog det säkra före det osäkra och bilen bogserades in. Väntar spänt på räkningen, trångt som tusan där 8cm på bredden, inte helt enkelt att borra ur en bult där :/.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Jaså? Jag har inte sett en aggregatsremdriven vattenpump sen jag mekade 740 på skoltiden. Spännande.
Gäller det alla motoralternativen då?

Att driva en vattenpump med kamtransmissionen är nog det dummaste som finns, skär pumpens lager så är toppen skrot. Och i regel byts vattenpumpen några ggr under motorns livslängd. Jag tror inte jag mekat med någon motor som pumpen drivits av kamrem eller kamkedja.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar