service

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
matsagard
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 22:26:44
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2014
PostOrt: TVÅÅKER

service

Inlägg av matsagard »

Hur tar jag bort uppmaningen att göra service. När jag har bytat olja och filter?
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: service

Inlägg av Inf3cted »

Vad är det för bil?
Årsmodell? Motor? :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: service

Inlägg av cheetah1 »

Verso 2014 står det.

Går garanterat inte utan ett OBDII-verktyg kompatibelt med Toyotas fordonsspecifika kommunikationsprotokoll. Finns några man kan köpa för ett par tusenlappar, tänker du göra all service själv i framtiden och/eller även fortsättningsvis köra nyare Toyota så kan det kanske vara idé att investera, annars är det nog enklast att åka till en verkstad som har utrustning (inte nödvändigtvis en Toyotaverkstad, även kedjorna har dylik utrustning).
matsagard
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 22:26:44
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2014
PostOrt: TVÅÅKER

Re: service

Inlägg av matsagard »

Tack för svaret! Det är som jag befarat, systemet är uppbyggt så att man måste anlita verkstad.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: service

Inlägg av cheetah1 »

Måste måste man inte, det finns sån utrustning att köpa, men det brukar gå på ett par tusenlappar. Kan som sagt vara värt det om du kommer ha mer användning av den, dock.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: service

Inlägg av cheetah1 »

Fast nu hittade jag detta:



Du kan ju alltid prova. :)
För mig som VAG-ägare känns det väldigt enkelt att göra sådär, jag får gå in i kodningen i min och ställa om "tid sedan service" till 0 och "service har utförts" till 1 (vilket förstås inte står i klartext, utan man måste ha en guide).. ;)
matsagard
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 22:26:44
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2014
PostOrt: TVÅÅKER

Re: service

Inlägg av matsagard »

Tack för hjälpen!
Problemet är löst. Jag gjorde som Bosse bildoktorn sa, om inga andra åtgärder hjälper, titta i instruktionsboken !!!!!
Det stod faktiskt där! På sidan 589 med hänvisning till en annan sida i boken som "bara" innehåller 600 sidor
Skriv svar