Lacken skrapad, hur fixar man det?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hoggy32
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 aug 2017, 20:11:28
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2010
PostOrt: gälve

Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av Hoggy32 »

Skulle parkera bilen i garaget mitt på natten, såg inte ett skit och råka skrapa bilen mot garage kanten.. :(


Hur skulle jag kunna fixa det på bästa sätt som möjligt?
Slippa, applicera primer, slipa sen sprayfärg som matchar bilen? eller hur skulle ni gjort?
Man ser metallen, några runda cirklar som ni ser på bilden.

Toyota färgkod: 1G3

Var inne på: http://www.kwasny.com/farbtonfinder/#suchanfrage
Och slog in färgkoden samt bilmodellen och fick fram tre olika märken, multona vilket är ungefärligt samma färgnyans eller Auto-K som tydligen ska vara "original färg" fast då lär jag köpa en klar lack till den också.
Vad rekommenderar ni att jag gör? Vill att den ska se som ny.

http://www.ebay.ie/itm/auto-k-Spray-Set ... Sw2XFUb5-R
Detta är Auto-K 1G3 Toyota färgen tillsammans med deras 2-Coat Clearcoat /Klarlack som man har på efter. Borde jag köpa detta?
Senast redigerad av Hoggy32 den lör 19 aug 2017, 00:16:54, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av cheetah1 »

Ser ut som att det har gått igenom till plåten till vänster där? Isåfall måste du ha en bra primer också. För ett bra resultat finns det även en speciell klarlackslösare man kan använda i skarven så att klarlacken smälter ihop med den gamla.
Hoggy32
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 aug 2017, 20:11:28
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2010
PostOrt: gälve

Re: Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av Hoggy32 »

cheetah1 skrev: lör 12 aug 2017, 20:36:48 Ser ut som att det har gått igenom till plåten till vänster där? Isåfall måste du ha en bra primer också. För ett bra resultat finns det även en speciell klarlackslösare man kan använda i skarven så att klarlacken smälter ihop med den gamla.
Aa det har gått igenom till plåten dom där cirklarna, men skulle du kunna länka till den där klarlackslösaren du pratar om och hur man använder den?
Tack för hjälpen!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av cheetah1 »

Hoggy32
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 aug 2017, 20:11:28
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2010
PostOrt: gälve

Re: Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av Hoggy32 »

cheetah1 skrev: lör 12 aug 2017, 21:30:12 http://www.lackman.se/produkter/farg-ke ... 00-ml.html
Tillexempel.
Tack, så hur tycker du att jag ska gå tillväga?

Slipa först.
Använda primer.
Spackla
Slipa
applicera bilfärgen
sedan 2-coats lackeringen
sedan klarlackslösaren?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av Bempa »

Där det har gått ner till plåten så skulle jag välja att lägga en epoxy eller en etsande primer först. För bättre skydd mot rosten
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Lacken skrapad, hur fixar man det?

Inlägg av cheetah1 »

Ja, precis, slipa ner så det blir jämnt, maskera, lägg en etsprimer eller epoxiprimer, slipa kanterna och maskera om, lägg en filler/slipgrund (not: idealiskt här är att lägga slipgrunden vått i vått med primern, men det är svårt när man behöver slipa ner kanterna), slipa tills det blir jämnt och maskera om med en öppen maskering (tejpa pappret "från baksidan" och vik sedan upp så du får en rundad maskering, vilket ger en mjuk övergång), lägg baslacken i två till tre lager, först ett tunt, sen ett täckande, sen eventuellt ett till tunt, och vänta tills den är yttorr, lägg sedan klarlacken i två lager. Låt genomhärda (minst ett dygn), och använd sedan klarlackslösaren för att smälta ihop den gamla klarlacken med den nya. Ytterligare ett dygn, sedan kan du montera och ta i trafik. Vänta minst en månad innan du polerar och vaxar.

Efter varje slipning eller längre tid som delen har "vilat", blås bort damm med torr oljefri tryckluft och eftertorka med klibbduk, samt omedelbart innan lackering, rengör med silikonborttagare med microfiberduk.

Använd kvalitetsprodukter, jag har tidigare handlat av lackman och blivit nöjd, men det finns förstås fler. Bäst resultat blir det alltid med riktig spruta, men sprayburkar med riktig lack och riktiga munstycken ger fullgott resultat.

Här är mitt lackeringsprojekt där jag gick igenom samma inlärningsprocedur som du gör nu, tycker det blev helt okej, produkter uteslutande från lackman. :)
IMG_4395.JPG
IMG_4395.JPG (402.41 KiB) Visad 2485 gånger
Föreställer en motorhuv på vår husbil som hade fått århundradets klarlackssläpp, var i så dåligt skick att jag slipade hela huven till plåtrent innan.
Skriv svar