Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
HasseP
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:39:14
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Inlägg av HasseP »

Hejsan

Har en RAV4 -02 4wd 150hk bensin, man. vxl. Bilen har nu gått 24 500 mil.
Den har genomgått stor service vid 15´mil. Sen mindre service vid 2´ mils intervall. Nu körs den 1000 mil per år.

För typ 3 år sen började den knattra lite väl mycket. Min verkstad menade att ventilerna knackar, att jag borde byta motorolja oftare.
Motorolja byttes och knackningarna minskade något. Men nu börjar verkstan luta mot att det är kamkedjan som kanske är lös. Och då byta spännare men även kedjan när man nu ändå har öppnat det.
För motorn måste ju tas ur för att det ska kunna genomföras. I samband med det märkte de även att min koppling är tungtrampad, vilket jag inte tycker.
En sak jag märker är att ettan och backväxeln kan vara svåra att få i när bilen är kall. Men de händer sällan, 2-3 ggr i månaden.
En annan grej som har dykt upp för typ ett år sen är att bilen gungar, svagt ryck framåt när ettan läggs i, då kopplingspedalen ännu är helt nedtryckt. Detta händer ofta, nästan vid varje körning, både kall som varm bil.

Annars tycker jag kopplingen funkar bra. Men tyvärr när man ska backa med släp så börjar kopplingen fort och lukta för den vill backa så fort.

Verkstan tycker jag bör utföra kamkedjebyte och kopplingsbyte samtidigt då motorn måste lyftas ur. Verkstan har gett en ungefärlig kostnad på 15-20 tusen kr (delar + arbete).

Vad blir frågan då ? Kan man veta att det är kamkedjan som är dålig. Eller kommer ljudet att kvarstå efter ev. byte ? Kopplingen är säkert sliten, bara inte växellådan är det också ?

En kompis sa att jag skulle skruva själv, men jag har inget tålamod. Bilen är annars i mycket fint skick, ingen rost.

Om någon har något smart och säga så är ni välkomna ! :wave:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Inlägg av cheetah1 »

Då ska vi se, jag hade en sån här, fast en -01:a.

Dessa motorerna är notoriska med knattriga ventiler. Vad man gör om man vill få tyst på det är att shimsa ventilspelet. Det är dock inte kritiskt. Såvida den inte har gått 40000+ känns det väldigt osannolikt att du skulle ha några kamkedjeproblem. Eller om jag säger såhär, på min Skoda som har gått ca 23-24k rasslar kedjan vid start i nån sekund när bilen har stått några dagar, på grund av att kamkedjesträckarens backventil (den är trycksatt med motorolja) kärvar efter lång och trogen tjänst så förspänningen släpper, och det låter ungefär som att man startar en lastbilsdiesel utan avgassystem inne i kupén, innan jag läste mig till vad det var trodde jag med säkerhet att nu har vartenda vevlager givit upp och fått en millimeters glapp..

Att den rycker till när du lägger i ettan eller backen är ganska normalt om du precis har kopplat ur innan du gör det, eftersom växellådans ingående axel då roterar, och den roterande massan stannar när du lägger i växeln. Jag vill minnas att ettan och backen också är osynkade på dessa, ja, att backen är det är ju inte så konstigt, men jag vill minnas att jag har läst att ettan är det också. Att den är svår att få i när man nyss har startat, även om du inte har släppt upp kopplingen emellan är också ett Toyotafenomen som beror på att växellådan står i fel läge, något som åtgärdas av att du lättar på kopplingen till dragläge, då hoppar växeln i så fort kuggarna börjar röra sig lite. Det har jag av någon anledning aldrig varit med om på Skodan, har tyvärr ingen aning om vad dom gör annorlunda dock.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Inlägg av Glenn »

det är alltså inte hyudraliska lyftare på den ? ..om det är det så skulle jag först testa med en flush..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Inlägg av Micke2 »

Det är lite högljudda motorer, och dom har Toyotas klassiska jätte tröga koppling.

Tuta och kör för tusan.

Våran har också som ett spikade ljud vid acc, som försvinner varm.
Toyota har sett på det för länge sedan och ryckte på axlarna. Normalt ljud sa dom, och den är körd över 16000mil sen dess så dom hade rätt

Dålig kamkedja rasslar på låga varv med varm motor.
Inget direkt knackande.

När byttes oljan i växellådan sist?
Det finns schema på det, och kan hjälpa med växlingar.

När byttes Bromsvätska senast?
Samma vätska till kopplingen, men byts separat vid slavcylindern.
Gjorde våran mer lättrampad, men inte superlätt som Volvon.

Edit:
Spikandet försvinner när motorn blivit VARM. Inte kall.
Senast redigerad av Micke2 den ons 30 aug 2017, 19:19:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Inlägg av Glenn »

Själv är jag allergisk mot moderna kopplingar som man knappt behöver lägga foten på ens, hoppas toyota inte inför det någonsin..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rav4 -02 4wd, kamkedja och koppling

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev: ons 30 aug 2017, 10:33:44 Själv är jag allergisk mot moderna kopplingar som man knappt behöver lägga foten på ens, hoppas toyota inte inför det någonsin..
Jag håller med. :) Lärde mig köra på en gammal Avensis (som då var rätt modern), och skulle sen köra upp på en jävla V50. Man märkte över huvud taget inte att man satte foten på kopplingen, det var som att trampa luft.
Skriv svar