Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Inlägg av ellevigu »

Hej, ny på forumet och ny Toyotaägare. Har en Avensis 2.0 med 1AZ-FSE motor som beter sig konstigt. Bilen startar bra när den är kall och går hyfsat bra. När den blir varm är tomgången orolig och jag måste varva den över 1500 rpm för att den ska gå jämnt. Nu till det knepiga:
När jag tittar på färddatorn och momentanförbrukningen ser jag att bilen drar mer vid låga varvtal än vid höga. Varvar jag motorn går förbrukningen ner till ca 0,8 men om jag kör snällt går förbrukningen upp till över 2 liter milen. Tvärtom mot vad det bör vara känns det som. Någon som har erfarenhet av detta eller tips på bad jag ska leta efter?
Har även problem med motortempen som i displayen visar att den inte är helt varm men med datorn inkopplad visar den en kylvätsketemperatur med normala värden, dvs ca 90 grader. Termostaten är bytt. Tacksam för all input.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Inlägg av cheetah1 »

Svårt att säga, men en gissning är att leta rätt på den tempgivaren som ger info till instrumentet, det skulle kunna vara så att det är den som ECU:n använder till motorstyrningen, och byta den. Tror ECU:n att motorn är kall kommer den skicka på alldeles för mycket bränsle, vilket kommer göra motorn orolig på låga varv och, förstås, väldigt törstig.

Sen är det värt att nämnas att dessa direktinsprutade motorerna går väldigt hårt på tomgång. Det är helt normalt. Likaså kan man inte lita speciellt mycket på siffrorna i färddatorn. Mammas påstår att hon kör omkring på 0,6 ungefär, när den i verkligheten drar runt 0,85.
Dock låter det helt klart inte rätt, det du beskriver, så börja med det.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Inlägg av ellevigu »

Tack för svar. Misstänker att du menar den grå kontakten som sitter i toppen bredvid slangen som går från kylaren. Ska åka till Toyota o höra hade den sensorn kostar.
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Inlägg av ellevigu »

Hur många tempgivare sitter det på denna motor? Någon som kan guida mig till tempsensorn så jag får rätt på problemet? Vilken färg har den? Enligt Toyota ska den vara vit men den jag tror är temgivaren är grå.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Inlägg av Bempa »

Ang motortempen i displayen, hur visar den? För den ska inte stå exakt i vinkel horisontellt, den ska vara lite lägre . Men läser ECU´n rätt antal grader så bör ju inte den vara källa till problemet

Men om du tittar på denna länken
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2004/av ... stem#89422

Så är det 89422 som är temperatursensorn
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
ellevigu
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 18 aug 2017, 11:10:34
Bilmodell: Toyot Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.0 2003 mk2 konstig förbrukning?

Inlägg av ellevigu »

Motortempen står inte horisontellt utan lägre än så. 89422 var den jag misstänkte var tempsensorn men den är grå på min bil o Toyota hävdar att den är vit. Märkligt. Återkommer med uppdatering. Tack för er input, fortsätt gärna med tips o idéer med vad jag kan göra.
Skriv svar