Bromssköld Corolla- 02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Finnishstallion
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 11:37:52
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Fjälkinge
Land (Country): Sverige

Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av Finnishstallion »

Hej. Behöver byta båda bromssköldarna bak till en Corolla 2002 (skivbroms). Toyota original vill ha 1800 plus moms för en plåtbit! Hittar inga delar på andra ställen heller. Någon som har koll på var jag kan hitta Det? Utomlands eller begagnat gör ingenting
Mvh
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av tobo »

Här finns en -04 i Kristianstad, som kanske stämmer, och går att plocka begagnade ifrån. ;)
http://www.bildelsbasen.se/159-W599379.html
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av cheetah1 »

Skulle du inte hitta några är det inte jordens undergång att köra utan heller. Det kan påverka bromsförmågan något i söligt väglag, men jag kan inte säga att jag märkt av något på de bilar jag har tagit bort en eller flera sköldar på. Det kan också bidra till att det fastnar stenar i bromsoken, men det är nog mer eller mindre slumpartat om man ska märka av det mer än annars..
Finnishstallion
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 11:37:52
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Fjälkinge
Land (Country): Sverige

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av Finnishstallion »

Det tråkiga med denna modell är att bromsvajrar etc fäster i skölden. Inte jag som mekat men han som gjort det vet vad han gör. Sa det samma att annars kan man plocka bort sköldarna.
Ngn som vet om dessa bromssköldar från 04 passar?
Finnishstallion
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 15 sep 2017, 11:37:52
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: Fjälkinge
Land (Country): Sverige

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av Finnishstallion »

Skred till verket och skulle beställa delarna från Toyota. Då visar det sig att Toyota inte kan fixa fram höger bromssköld. Finns inte i hela Europa! Blir aldrig mer en Toyota iaf! Fy fan vad dåligt.
Måste vända mig till eBay usa...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av cheetah1 »

Mm, se även upp för Fiat. Slutar tillverka delar efter 5 år enligt deras egen kundservice...

Det är dock märkligt, det finns inte en enda eftermarknadsdel heller. Hittar inget på ebay i Europa. Btw, lita inte helt och fullt på ebay USA när det gäller Toyota, för bilarna kan ha ganska ordentligt olika specifikationer, de byggs oftast inte ens i samma fabriker.

Om detta är en del som måste sitta där så borde det finnas att få tag på åtminstone på eftermarknaden tycker jag.

Jag ska kolla på en sak, jag återkommer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av cheetah1 »

Hm, nej, jag tänkte kolla hur det ser ut på mammas Avensis (samma bromskonstruktion), men det gick inte att se utan att lyfta den, och det tänker jag inte göra ikväll..
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bromssköld Corolla- 02

Inlägg av Bempa »

Finnishstallion skrev: tis 26 sep 2017, 15:42:34 Skred till verket och skulle beställa delarna från Toyota. Då visar det sig att Toyota inte kan fixa fram höger bromssköld. Finns inte i hela Europa! Blir aldrig mer en Toyota iaf! Fy fan vad dåligt.
Måste vända mig till eBay usa...

Det är faktiskt en 15 år gammal bil, att börja skrika fy fan va dåligt och aldrig mera Toyota är väl 'ändå att ta i. Även om man önskar en ständigt nytillverkning av reservdelar till alla modeller under ens hela livstid....

Men hade den utgått ur produktion helt och hållet eller var den bara restnoterad? Du kan prova att kontakta denna firma https://www.amayama.com/en
Dom har reservdelslager med OEM delar på lite olika ställen i världen.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar