Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Inf3cted »

Tjena. Har det löst sej? Jag känner ev en kille som skulle kunna få fram den annars :)
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Avensis_Owner »

Efter att nästan gett upp och funderade på att ställa av bilen och vänta tills jag hittat delarna på skrot framöver, slås jag av iden att testa ett annat bilprovningsföretag. Och hör och häppna, gubben går under bilen och knackar med sin hammare några gånger och sedan gör tummen upp! Så den är godkänd nu :)

Men, jag är nu riktigt kluven, varför godkändes inte lagningen av det företaget som först hade underkänt armen? En annan märklig sak, som jag kanske glömt berätta om tidigare, är att vid första efterkontrollen underkändes både sidornas armar, alltså både den som jag var på efterkontroll för och den som tidigare hade godkänts! Får detta ske? Verkar att godtycke råder istället för något enhetligt bedömningskriterium! I detta fallet underkände snubben sin kollegas tidigare besiktning, fräckt eller hur?

Går det att anmäla honom till någon tillsynsorgan/myndighet?
Senast redigerad av Avensis_Owner den sön 22 okt 2017, 17:52:43, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av cheetah1 »

Nej. Jag har försökt, men alla håller varandra bakom ryggen.. :evil:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Glenn »

Imponerande, besiktningsföretagen brukar akta sej NOGA för att ändra det som någon annan redan slagit ner på.

När jag fick ett felaktigt nedslag på framvagnsbalken så åkte jag till en an nan besiktningsfirma som sa att "ja, du har rätt, delen är inte bärande, du har fått ett felaktigt nedslag", han sa dockså att rätt väg att gå var att åka tillbaka till samma firma och reklamera, varvid den som gjorde det felaktiga nedslagets chef skulle gå in och antingen kolal själv eller låta någon annan göra det, och isåfall rätta min felaktiga "tvåa", mens en sa han "helt inofficiellt" att han inte trodde det skulle gå för dom skulle inte vilja erkänna att dom gjort fel, och då skulle dom istället hävda att det var rätt.

Jahg frågade om han inte bara kunde godkänna den nu, men icke, han fick inte ändra bedömningen som var gjord på en annan station, så han rekommenderade att jag svetsade för hålet, för då kunde han ju kelt korrekt konstatera "lagning gjord, delen är trafiksäker" och släcka min tvåa, även om lagningen var helt meningslös.

..Det var så jag gjorde i slutändan, och jag ANTAR att anledningen att du lyckades var att den andra besiktningsmannen kunde hävda just att "lagning är gjord, och jag bedömer att den håller", rätt svårt att veta hur det såg ut innan liksom, han kan ju hävda att du nog har svetsat på mer plåt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Avensis_Owner »

Glenn skrev: lör 21 okt 2017, 22:55:32 Imponerande, besiktningsföretagen brukar akta sej NOGA för att ändra det som någon annan redan slagit ner på.

När jag fick ett felaktigt nedslag på framvagnsbalken så åkte jag till en an nan besiktningsfirma som sa att "ja, du har rätt, delen är inte bärande, du har fått ett felaktigt nedslag", han sa dockså att rätt väg att gå var att åka tillbaka till samma firma och reklamera, varvid den som gjorde det felaktiga nedslagets chef skulle gå in och antingen kolal själv eller låta någon annan göra det, och isåfall rätta min felaktiga "tvåa", mens en sa han "helt inofficiellt" att han inte trodde det skulle gå för dom skulle inte vilja erkänna att dom gjort fel, och då skulle dom istället hävda att det var rätt.

Jahg frågade om han inte bara kunde godkänna den nu, men icke, han fick inte ändra bedömningen som var gjord på en annan station, så han rekommenderade att jag svetsade för hålet, för då kunde han ju kelt korrekt konstatera "lagning gjord, delen är trafiksäker" och släcka min tvåa, även om lagningen var helt meningslös.

..Det var så jag gjorde i slutändan, och jag ANTAR att anledningen att du lyckades var att den andra besiktningsmannen kunde hävda just att "lagning är gjord, och jag bedömer att den håller", rätt svårt att veta hur det såg ut innan liksom, han kan ju hävda att du nog har svetsat på mer plåt.

Men Glenn, en av de, han som vid efterkontrollen underkände andra länkarmen, underkände därmed sin kollegas besiktning och det inom samma företag. Är inte det ganska fräckt, att inte tala om helt fel?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av cheetah1 »

Jo, det är helt fel, en efterkontroll ska aldrig anmärka på något som godkänts på ordinarie besiktning..

Själv köpte jag en bil som var besiktigad utan minsta anmärkning en vecka innan jag köpte den, så det tyckte jag kändes tryggt. Hade ett litet rosthål i ena tröskeln, men jag tänkte att jag har svets, så det är lätt fixat. Jo tjena. Halva golvet och insidan av tröskellådan fattades på den sidan. På passagerarsidan satt golvet i fotbrunnen i framsätet bara fast med några rostflagor och lite plastic padding. Jag gnällde till besiktningsbolaget, som bad mig inställa mig vid en lokal besiktningsstation på samma företag. Teknikern sa att "ja, hade det varit kontrollbesiktning på den här idag hade den fått körförbud på fläcken". Trots det fick jag bara ersättning för släpvagnshyran för att ta den på släp till besiktningen. Varken besiktningsföretaget, Swedac, Konsumentverket eller Transportstyrelsen tyckte att dom hade nån anledning att vidta någon åtgärd för att en skrotningsmässig bil släppts igenom besiktningen... Det är min undersökningsplikt att ta reda på vilket skick den är i. Att läsa ett besiktningsprotokoll räknas inte som att ha tagit reda på vilket skick den är i, tydligen. Hade hunnit byta lite bromsar, termostat, olja och filter, etc, innan jag upptäckte hur illa det var, så allt som allt gick jag back ca 15000 spänn på den bilen på ett par månaders tid.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Länkarm/Bärarm omöjlig att hitta

Inlägg av Glenn »

Njae, om besiktningsmannen upptäcker andra brister får han anmärka på dom också, han ska inte medvetet leta, men ser han uppenbara saker så kan och får han slå ner på det.

Det har aldrig hänt mej dock, men en bekant åkte dit på för lite mönsterdjup i däcken på en efterkontroll, och det är inte ens en normal kontrollpunkt, det är redan från början en punkt dom bara slår ner på om dom råkar se det.


Het uppenbart är det stor skillnad på bedömning från besiktningsman till besiktningsman.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar