Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Bempa »

Det är i mitt huvud väldigt osannolikt att dessa delar "råkade" gå sönder precis när dom gjorde service. Om verkstaden nu vill prova byta ut dessa delar i felsökningssyfte så tycker jag då ändå att om det inte blir skillnad så ska inte du behöva betala det. Men om det däremot löser problemet så ska du såklart betala det om du vill ha bilen åtgärdad.

Men återigen... Mycket märkligt att saker helt plötsligt gått sönder när dom gjorde service. Men det kan hända, även flygplan ramlar ner från himlen.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Johnny Blade »

Jag lyckades,av nån anledning,så remmen fel på en Camry (4-cylindrig).Den gick "normalt",men ruskade mer än innan.Eftersom jag hade fyllt motorkuddarna med PP-flex samtidigt som rembytet så trodde jag såklart att det berodde på att kuddarna blev stummare.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Inf3cted »

Jag jobbar på bilverkstad. Får vi in en bil som vi gör något med. Som sedan går dåligt osv. Så är det en självklarhet för oss att lösa problemet. En del kan ju gå sönder. Men vi byter inte hej vilt och ser till att kunden får betala allt :)
PMPM
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 19 okt 2017, 07:48:28
Bilmodell: Camry V6
Årsmodell: 1998
PostOrt: Hjärup

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av PMPM »

Hej!
Jag fick bita i det sura äpplet och lämna in bilen till Toyota.
Det visade sig att tidigare verkstad "glömt" att spänna de bakre stiften. Troligen kom man inte åt ordentligt och tyckte man spände tillräckligt. När nu allt var utbytt så märktes det tydligare att spridarna var något igensatta, men det löstes med en flaska Redline. Så nu går bilen perfekt igen!! :D
Tyvärr kostade denna lilla fadäs mig 3300kr extra :shock:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Glenn »

Har du kontaktat den tidigare verkstaden och påpekat det ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Bempa »

PMPM skrev: ons 20 dec 2017, 15:42:21 Hej!
Jag fick bita i det sura äpplet och lämna in bilen till Toyota.
Det visade sig att tidigare verkstad "glömt" att spänna de bakre stiften. Troligen kom man inte åt ordentligt och tyckte man spände tillräckligt. När nu allt var utbytt så märktes det tydligare att spridarna var något igensatta, men det löstes med en flaska Redline. Så nu går bilen perfekt igen!! :D
Tyvärr kostade denna lilla fadäs mig 3300kr extra :shock:

Ja det borde tas upp med tidigare verkstad, låter som att i slutändan hade det varit bättre att lämna in på Toyota direkt för kamremsbytet?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Glenn »

Alltid lätt att vara efterklok iofs, en bilvrkstad ska förstås klara av det dom åttar sig oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Går dåligt över 4000 varv efter kamremsbyte.

Inlägg av Inf3cted »

Du ska inte behöva betala ett öre pga att dom tabbat sej.. annars skulle de va väldigt lätt o driva verkstad idag :) bestrid räkningen
Skriv svar