Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Ceasar »

Mjo verkar även tränga in olja i cylindern då jag kikade på tändstiften så tänkte riva ner toppen imorgon och se hur illa det är samt en ny packning beställd.

Så får vi se hur det går :(
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Ceasar »

Hej igen alla glada! :D

Nu efter några månader i väntan på en topplockspackning från USA så har jag tagit loss toppen gjort rent så mycket som möjligt och sett att kylkanalerna va väldigt igenstoppade med antagligen kylarcement?
Fick även plugga röret som går under grenröret som jag tror går till återcirkuleringen av avgaser då den va igensatt och sönderrostat.

Mätte toppens rakhet med en stållinjal och bladmått och har som mest runt 0.010mm i fel och hittade på att den har tolerans på 0.020mm så valde att inte plana topppen (kanske var dumt).
Satte ihop allt igår och drog enbart på vridspeccen jag hittade på 84nm i rätt ordning osv. Tror jag gjort resterande rätt.

Startade och gick bra, med lite vitrök men tror det kan ha och göra med kylan och att den ändå stått såpass länge då min fungerande carina har liknande mängd (eller lite mindre).

Så tog ut den och körde en liten sväng och hade bra respons och kändes bra. Tempgivaren funkade dock inte men vet att den inte blev varm på den korta sträckan.

Problemet var dock när den väl börja komma upp i arbetstemp så började den dö på tomgång och få väldigt ojämn gång.
Detta förvirrade mig och började kika och hittar inget konstigt. Förutom att blowby-n om jag öppnade oljepåfyllningen va ganska mycket.

Någon som kan hjälpa mig att klura ut vad felet kan vara, känner mig helt lost på symptomerna och vet inte riktigt var jag ska börja skruva. :shock: :wtf:

Vart det något som va oklart förklarar jag gärna mer.

Mvh Julius och tack på förhand!
Skriv svar