Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Ceasar »

Hej alla glada! :D

Har införskaffat mig en Carina ta47 kombi från -80 som hade stått i ca 8 år.

Fixat igenom förgasare bytt alla slangar tänddelar och nu fått den att starta väldigt lätt. Även bytt olja, bränslefilter, bensin och luftfilter.
Den har lite ojämn gång dock och är ett missljud som jag skulle behöva hjälp med att lokalisera.
Det ökar lite med varvtal men inte vågar varva den direkt utan mest startat på tomgång.

Ljudet är skorrande och kommer från botten av motorn framtill(tror jag). Är inget ventilljud eller klinkande metalliskt utan mer som om en plåt hade legat löst mot metal och vibrera.

Känt runt och hittar inget löst. bilen har bara gått 9000 mil och känns över lag ganska tight.
Min gissning skulle vara vattenpumpen då kylaren hade rosthåll och det ser ut som tidigare ägaren försök täta det med "häll i gojs som tätar fin kylare vätska". Men vet som sagt inte hur en trasig vattenpump ska låta.

Någon som känner igen det jag beskriver eller har någon ide på hur jag kan felsöka vidare?

Tacksam för all hjälp!
Mvh Julius :roll:
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Johnny Blade »

Min drömbil. :)
Det är ju bara att haka av remmarna och höra om det blir tystare.
Den yttre går bara till luftpumpen till "avgasreningen",det kan ju hända att det är not skumt med den.
Jag hade ett skumt skrammel i en 3T-C,det blev bra efter kamkedjebyte,det låg flisor av bakelitskenorna,som ska leda och spänna kedjan,i tråget.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 4&start=10
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Ceasar »

Ja har en sedan sen tidigare men alltid varit svag för kombin och så dök det upp en! :roll:

Sant det borde bara vara att haka av remmarna och dra hjulen för att se om det är något lager i dessa?

Jaså är det enbart till avgasreningen? kan det skada något att köra utan den eller ändrar det gången på bilen?
Har kvar oljan jag tappade skulle kunna sila den och se om det är några flisor i den eller öppna upp och se.

Men kikar remmarna och återkommer, har ni något mer tips så bomba på!

**notis: har märkt att jag har ganska mycket tryck från vevhusgas när jag tar bort oljepåfyllningslocket. Vad kan det bero på? ska det vara så? hur kan jag få bort det?

Så pepp på att fixa det fort så man kan rulla den till besiktningen! 8-)
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Ceasar »

Det var som du sa att det var luftpumpen som gjorde ljudet, är detta något man bör fixa eller vad påverkar det? Vad gör egentligen luftpumpen? Cirkulerar avgaser? :o
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Johnny Blade »

Det är bara nån slags fuskrening.Den spär ut avgaserna med luft från luftburken.Avgasvärdena blir bättre procentmässigt,men det blir ju mer istället.
Det är bara att ta bort remmen,eventuellt kan man ju sätta dit den till besiktning om man vill.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Glenn »

Johnny Blade skrev: lör 21 okt 2017, 00:24:53 Min drömbil. :)
Du är en sjuk människa. :D

..Luftpumpen som pumpar in luft i avgaserna är som sagt fusk och tas med fördel bort.. brukar väl bara sitta på USA-versioner, eller
?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev: mån 23 okt 2017, 09:45:34 ..Luftpumpen som pumpar in luft i avgaserna är som sagt fusk och tas med fördel bort.. brukar väl bara sitta på USA-versioner, eller
?
Jag hade en Subaru (svensksålda Subaru byggs i Japan) från 2006 som hade luftpump till avgaserna. Som dessutom inte gick att koppla bort med mindre än att man trivdes med att köra runt med en hel (h)julgran med varningslampor i instrumentpanelen. När jag gav upp och sålde den fick nye ägaren lägga ut typ 25000 på att byta systemet... Behöver jag säga att jag gick med lite förlust när jag sålde den bilen..?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Micke2 »

Tillsätta syre i avgaserna leder till en extra förbränning, så visst renar den från oförbränt bränsle i avgaserna.
Även på 1980talet.
Det handlar inte om att späda ut, för att minska procenten.
En "bonus" med siffertrolleri kanske....

Med katalysator (som tex, Subarun i inlägget innan) så hjälper luftpumpen till att starta båda katalysator-bankarna (boxermotor) snabbare.

Som att blåsa på grillen, ungefär,...

Pumpen går bara nån minut vid kallstart.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av Ceasar »

Mjo får bli att koppla bort den! Dock en snabb fråga märkte att bilen börjat pumpa ut väldigt mycket vit rök. Undrar om luftpumpen kan ha något med det att göra att den pumpar in vätska eller något sånt?

Annars är jag rädd att det är topplockspackningen som gått vilket inte vore trevligt :?

Vågar inte direkt starta den igen efter det i riska att skada något, hur är bästa sättet att kolla om det är packningen? komptesta eller fylla på vatten och se om det trycker ut i kylarsystemet? :wtf:

Oljan ser jag inga spår på vatten iallafall och ser inte heller någon olja i vattnet utan va mest vit rök jag reagera på och att den efter litet tag dog på tomgången.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Carina Ta47 missljud från motorn - felsökning

Inlägg av cheetah1 »

Om den läcker mellan förbränningsrummet och kylvattnet får du ingen olja i vattnet eller vatten i oljan, utan du får vit rök och avgaser i vattnet. Man brukar kunna märka att det luktar avgaser ur kylaren, annars har dom en mätare på verkstaden som kan lukta sig till om det finns just det.
Skriv svar