Tråkigt däckslitage

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Tråkigt däckslitage

Inlägg av Bempa »

Har en Avensis 06á

Märkte när jag skifta till vinterdäck att jag har ett tråkigt slitage på framdäcken, både in och utsida slits ner. Lite mera på ena sidan och den andra sidan vart det tandning på utsidan.
Fyrhjulsmätning gjord förra sommaren och har kollat lufttrycket minst 3 gånger under sommaren och det har legat konstant på 2,3bar

Vad är det som gör att däck slits både på in och utsida?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av cheetah1 »

Slitage på både ut- och insidan och tandning tycker jag låter som felaktig toe. Kan nog kanske vara dags för en framvagnsinställning igen. Hur mycket rullar den? Rekommendationen brukar vara att åtminstone göra en koll var 2500:e mil. Mycket grusvägskörning kan ställa till det, likaså räcker det med att man är på en trottoarkant en enda gång för att det ska bli tokigt.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Micke2 »

När däcket slits på BÅDE in och utsida, är det vanligast med trötta länkarmsbussningar, så hjulet rör sig framöt och bakåt.
Därmed går den från toe in till toe out lite som den behagar....
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Bempa »

cheetah1 skrev: tis 31 okt 2017, 16:19:34 Slitage på både ut- och insidan och tandning tycker jag låter som felaktig toe. Kan nog kanske vara dags för en framvagnsinställning igen. Hur mycket rullar den? Rekommendationen brukar vara att åtminstone göra en koll var 2500:e mil. Mycket grusvägskörning kan ställa till det, likaså räcker det med att man är på en trottoarkant en enda gång för att det ska bli tokigt.
Brukar inte felaktig toe ge antingen eller, det är min erfarenhet. För mycket toe-in ger slitage på utsidan och för mycket toe-out ger slitage på insidan.
Jodå nog har jag kört betdydligt mera än 2500 mil, va visst förra sommaren jag fick fyrhjulsmätning utfört, men ändå mer än 6000 mil sedan. Ja jag pendlar en bit till jobbet ;)
Men hade samma problem redan då, och fyrhjulsmätningen visade inget fel på framvagnen, däremot fel på cambern i bak (men det har ju ingen påverkan på detta problemet) Och bilen går rakt fint och stadigt. Dock så satt det no name bidget däck på då så monterade nya Goodyear då.
När däcket slits på BÅDE in och utsida, är det vanligast med trötta länkarmsbussningar, så hjulet rör sig framöt och bakåt.
Därmed går den från toe in till toe out lite som den behagar....
Ja det är lite det jag har varit inne på, bilen har ju rullat 31000 mil så dom kan inte vara fräscha,
Men jag har varit och brytit lite i dom och det känns inte något uppenbart , och bilen går väldigt stadigt och fint på vägen. Men fortfarande är ingenting bytt i framvagn på 31k mil, jag tycker det är helt sjukt att den fortfarande går stadigt på vägen efter dom milen.

Men jag vet inte vad som mera skulle kunna orsaka slitage på både insida och utsida
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Inf3cted »

Det kan även vara så simpelt att däcken bara blir sådana. Lufttryck påverkar inte slitaget på det viset längre. Genom att stommen i däcken förändrats :)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Bempa »

Inf3cted skrev: lör 11 nov 2017, 09:19:32 Det kan även vara så simpelt att däcken bara blir sådana. Lufttryck påverkar inte slitaget på det viset längre. Genom att stommen i däcken förändrats :)
Är med på det här att däcken bara kan bli så, därför jag böt till kvalitetsdäck, men dom slets på precis samma sätt som budget däcken, så det känns som det är något knas med bilen.

Det som är drygt att det tar ju en säsong innan man vet om det gett resultat eller inte det man har gjort
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Inf3cted »

Jo det är klart. Sen om man har på samma däck så fortsätts dom slita konstigt :)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Bempa »

Yes precis, men jag har upprättat kontakt med en firma och vi håller på å kollar om det går att få tag i förstärkta gummibussningar till Avensis, eller ja till länkarmarna fram har vi redan löst, och just nu pågår lite undersökningar kring bussningarna i camberstagen bak
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Inf3cted »

Okej :) borde inte vara några större bekymmer. Hoppas det löser sej :)
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Tråkigt däckslitage

Inlägg av Bempa »

Standardbussningar är inget bekymmer att få tag i, men jag vill ha förstärkta bussningar, dels p.g.a min körstil dels p.g.a vägarna hemmavid. Sen är det ju alltid roligare med roligare saker till bilen :oops: Men jag vägrar polyurethan bussningar då det är en bil som jag bruksar dagligen.
Och då vart det lite svårare helt plötsligt när man har sådana krav på en Avensis :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar