Bakluckans c-lås strular när det är kallt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Bakluckans c-lås strular när det är kallt

Inlägg av Nizzehult »

Det är en Corolla kombi -95.
När man ska låsa upp och det som nu är kallt ute så hör man hur det händer saker i bakluckan när c-låset jobbar men den går inte öppna när man testar. Övriga dörrar funkar fint. Testar man att låsa/låsa upp fram och tillbaka blir det ingen skillnad.
Tar man däremot nyckeln till hjälp i låset som finns i bakluckan så går det att få upp den, det verkar som att solenoiden inte orkar ge den sista knuffen i reglaget så att man kommer i olåst läge. Tar man in bilen i ett garage så den får tina så försvinner felet av sig själv, liksom när det är plusgrader ute.
Har rivit bort panelen och kikat in, det är rätt rörigt och trångt där inne och bakluckans egen konstruktion täcker effektivt för vissa strategiska ytor. Kan inte se nåt som är böjt, sitter löst eller glappar och allt verkar löpa rätt friktionsfritt.

Har någon upplevt och löst ett liknande problem? Finns någon justermån för detta, kan man t ex flytta solenoiden några mm eller så? Smörja någonstans? :wtf:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bakluckans c-lås strular när det är kallt

Inlägg av Glenn »

Smörja kan ju alltid vara en ide, men ett anant potentiellt problem är ju oxid i nån kontakt så den inte får tillräckligt med spänning/ström.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar