[Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

[Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Ceasar »

Hej jag är behov av desperat hjälp!

Köpte en bil som stått i 9 år då den va sinnessjukt fin i kaross och allt annat.

Historian går så här, Direkt när jag köpte den så köpte jag nytt och satte i innan start.
Oljefilter
Olja
Luftfilter
tändstift
bensinfilter
samt tog bort och gjorde rent förgasaren från gammal bensin och klägg
tankade ny fräsh bensin
bytte även alla vakuumslangar jag kunde hitta mot nya.
även bränsleslangar.

Märkte efter start att den gick bra vid start men så fort den blev varm dog den samt att den rök ganska friskt.
Jag antog topplockspackning (kanske lite väl snabbt.) Hittade inget vatten i olja eller tryck i kylarsystem.
Rev motor gjorde rent hela toppen från smuts, såg då att den va ganska koksad.
tog bort allt detta.
Topplockspackningen såg riktigt fin ut och hittade inte någon skevhet i toppen utanför toleranserna som är givna.
Så satte ihop allt igen.

Bilen rök fortfarande och hade samma symptom.
bytte då
Olja och filter igen.
tändkablar
kollade gapet på tändstiften
kollade gnista (fanns, svårt att bedöma styrka.)
Kompprovade med resultat 1: 11bar 2: 11,9bar 3: 11bar 4, 10,2bar
Körde wd-40 metoden då jag tänkte att den va ganska koksad och stått länge
nya kompen blev 1: 14,5bar 2: 14,5 bar 3: 14,5bar 4: 13,4.
(med dessa kompsiffror känns det som att topplocket borde hålla tätt. hittar fortfarande inte vatten i olja eller tryck i kylarsystemet)

Letade med startgas efter tjuvluft utan att hitta något.

Börjar bli riktigt desperat nu och vet inte riktigt vart jag ska leta/göra mer.
Bilen blöddrar även till ibland i typ takt om detta hjälper något och snön bakom blir grå.

Motor är en 3-TC förgasaremotor med EGR.

Ursäkt mina stavfel och grammatiska fel.
Men tacksam för idéer på vad jag kan leta/göra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Glenn »

vad är det för färg på avgaserna då ? och vilken färg får stiften ? Har du gjort nån avgasmätning med varm motor ?

En grej som kunde strula på förgasarmotorer var ju om det fanns en förgasarfot av nåt kompositmaterial (för att undvika ånglås och ispropp osv) som kunde läcka på de mest udda tillfällen. ..Låter väl inte klockrent som det men..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Ceasar »

Färgen på snön bakom blir ganska svart och ryker som sagt ganska grått.
Märkte även idag att jag har ganska mycket "blowby" vid påfyllningslocket. Men tycker att mina kompvärden borde visa att jag inte har så dålig kolvringar?

Färgen på stiften är med ganska sotigt svarta, så den går ju fett?
Har inget jag kan mäta avgasvärden med, vad behöver jag inhandla för att göra detta?

Förgasarfoten som du nämnde är av något plastmaterial, men kört startgas runt den och fick ingen "mer" onormal gång.
Sen går motorn antagligen så dåligt så det kanske inte märktes?

Men hur skulle du gå tillväga?
Kom på nu att jag skulle kunna ta förgasaren från min fungerade Ta62 med 3tc och sätta på för att utesluta att det är förgasaren som strular kanske? :shock:
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Bempa »

Kom på nu att jag skulle kunna ta förgasaren från min fungerade Ta62 med 3tc och sätta på för att utesluta att det är förgasaren som strular kanske?
Låter som en plan :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Ceasar »

Återkommer med resultat, tänkte dock bara fråga!
Behövs förgasarfoten? tänker om det är en faktor kanske man ska ta bort den eller vad gör den för nytta? :o

Men om förgasaren inte är problemet lutar det kanske åt tänddelen av bilen om man utesluter tjuvluft?
Kondensator eller tändspole kanske?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Johnny Blade »

Jag hade nyligen problem med min ena TA47.Första cylinderns stift sotade igen med några mils mellanrum.Alltid samma stift.Det räckte med att jag gjorde rent det så gick den rent några vändor fram och tillbaka till jobbet igen.Jag bytte fördelare,lock,rotor,stift,kablar,brytare,kondensator utan bättring.När den gick på alla så ruskade motorn,jag var säker på att det var nå kompproblem, men det såg bra ut.
Till slut så provade jag att byta förgasare.Jäklar! Nu går den bättre och jämnare än någonsin innan.
skumt att förgasaren gör att bara ett stift sotar igen.Hade det varit en spridare per cylinder så hade jag fattat bättre.
Den där bakelitbiten mellan förgasare och insug ska leda bort värme.Dessutom så tror jag att inte att förgasaren går dit utan,nånting tar nog i insuget (lite osäker på det).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Ceasar »

Observera precis innan jag bytte att bensinen droppade ut från den övre delen av förgasaren på tomgång vilket jag vill minnas inte är därifrån det ska komma på lågvarv? kikade blandningskruven därpå och så att den va lite koniskt en liten bit upp (kanske ska vara så?)

Bytte i vilket fall förgasare till den andra.
Startade upp och den gick genast jämnare men ganska högt varvtal, den bluddrade fortfarande lite.
Så pillade lite med tomgångskruven, såg då att denna förgasare inte hade en blandningsskruv utan sitter något annat där man inte kan skruva på? :shock:
Fick den iallafall att gå lite lugnare men vid gaspådrag är den väldigt långsam ner i varv?

Problemet med att den dog är nu iallafall borta men bluddret och den ryker fortfarande väldigt mycket så vad kan kvarstå som problem tror ni? :o
Bilagor
27046884_10156196201313578_1783751776_o.jpg
27046884_10156196201313578_1783751776_o.jpg (297.14 KiB) Visad 3218 gånger
Ceasar
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 07 dec 2016, 01:07:12
Bilmodell: Toyota Carina Ta47 & ta62
Årsmodell: 80
PostOrt: 97754
Land (Country): Sverige

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av Ceasar »

Såå va ute idag och kikade igen, såg att jag hade missat en vakuum slang till förgasaren så kopplade i den.
Vilket resulterade i en bättre gång så nu går bilen ganska stabilt på tomgång samt snabbare retur från gas till tomgång. (yey)

Problemet med röken kvarstår dock fortfarande? :S

Tänkte om jag skulle skruva ner blandningen lite men möttes av den här saken istället för en skjusteringsskruv, någon som sett detta tidigare? hur justerar jag den?

Bild

Bild

Någon mer idé på själva röken, tog en film ska bara se hur jag kan få upp den.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: [Toyota Carina Ta42] Dör varm och ryker.

Inlägg av tobo »

Här är en kille som nämner om en liknande blandningsskruv och hur han löste det. (Kolla också in tipset om säkringen som var trasig.)
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... =10&t=5568
Jag är inte säker, men om det som syns i mitten innanför hylsan är en täckkåpa/täckplugg, och att det alltså är en vanlig blandningsskruv med spårgrepp dold under den, så beskriver även många på nätet att de försiktigt brukar borra bort täckkåpan. Se t.ex. här: https://www.youtube.com/watch?v=wAXcksgvDkM
Skriv svar