Rav4 02 problem enl frugan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Inlägg av Glenn »

Micke2 skrev: fre 09 feb 2018, 17:36:12 Kolla då också bromssköldarna samtidigt.
Jag fick personligen ut och bryta loss en totalt sönderrostad bromssköld efter vägen, då det blev ett fruktansvärt skrapande i motorvägsfart för två år sen ungefär.
Skulle väl ha satt dit nya, men vi kör nu helt utan bak, och det är inget problem med bilprovningen.
Det beror dock på bil, eller snarare komnstruktion av bromsar, på vissa bilar måste du ha bromssköldarna, på vissa inte.

kan vara löjligt dyra dom där också, beroende på bil..
Värmeskölden till avgasröret ramlade ner på kardanaxelns bakre knut förra vintern.
Det blev oväsen ska du veta. Med fyra "skrammel" per kardan-varv levde den Dantes femte ring av inferno trots 10km/h.!
Jag fick tillverka nya fästhörn i ny plåt till värmeplåten som jag sen skruvade dit med genomgående skruv i frisk del av värmeplåten.
Sen fick jag också borra ur gamla skruvarna i bensintankflänsen där värmeplåten så ogenomtänkt är fastskruvad. Släppte INTE!
Nu går den tyst igen.
Man kan ju fråga sej varför alla tillverkare ENVISAS med att göra aluplåtar som man skruvar fast med stålskruv, det är ju som att be om att plåten ska oxidera bort runt skruvarna, vet inte hur många bilar man fått åtgärda det där på.. aluplåt kan väl vara vettigt, men då får man ju sätta fast den galvaniskt skiljt från stål..


I övrigt håller jag med om att byt båda fjädrarna, du kommer att ångra dej annars.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Turbojesus
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 13:08:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Allingsås

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Inlägg av Turbojesus »

Tackar för info. Tänkte byta det i helgen här nu. Köpte bromsar runt om för säkerhets skull oxå =). Men var är en fjäderkompressor, har aldrig hört talas om det.

Mvh Danne
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Inlägg av cheetah1 »

Exempelvis på Biltema (brukar finnas hos alla reservdelsfirmorna):
http://www.biltema.se/sv/bil---mc/verkt ... 000017004/
Turbojesus
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 13:08:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Allingsås

Re: Rav4 02 problem enl frugan

Inlägg av Turbojesus »

Suck, idag sprack ett bromsrör bak. Nån som har koll ifall det är standard storlek på rören? Samt gänga på nipplar?
Mvh danna
Skriv svar