Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Inf3cted »

Det va jag med innan :) avskyr el i dom flesta former :P men tar du dej dit så hjälper dom dej :)
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Tack:) Får lyfta upp bilen på cykeln o promenera dit
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Inf3cted »

Ingen som kan hjälpa dej byta batteriet ?
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

tyvärr inte.Lever i fel tid...Killar kan inte bilar o de som har bil kan inte ens byta en lampa:(
SÅ ja...detta blir klurigt
det mest roliga är att jag har 1km till mekonomen..haha
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Micke2 »

Asch, inte ska du vara rädd för att byta batteri!

Att byta batteri är helt ofarligt.
Så länge man sätter minus på minus och plus på plus.
Tvärsom blir det gnister, och det kan också kvadda elen i bilen.
Men det är tydligt märkt om du tittar.

Man lossar alltid MINUS först.
För skulle ditt verktyg komma åt bilens metall från minuspolen händer ingenting.
Med minus lossad och avplockad från batteriet, lossar du sen pluspolen.
Då händer heller inget om du kommer åt metallen.

När du skruvar dit det nya batteriet sätter du plus först, och minus sist av samma anledning.
Det kan bli lite gnister nör du sätter minuspolen då, men det är helt ofarligt och fullt normalt.
Det ör för att det vaknar några datamoduler och startar om, kan man säga.
Sätt dit minuspolen i ett bestämt moment. Inget duttande.

Komihåg att det inte är livsfarlig spänning.
Det är inte problemet, utan ev metall som kortsluter blir snabbt väldigt varm.

Du kan alltså ta i pluspolen med handen och sätta andra handen på minus helt utan att nått händer.

Batteribyte är lättare än tändstiften
Jag lovar.

Ju mer Ah ju bättre, men det ska få plats fysiskt också.

Men du har rätt i att det är mer ruter i tjejer numera.
Yngre killar saknar ofta "göra-själv-vijan " av nån anledning.....
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av cheetah1 »

Hade du bott i närheten hade nog de flesta här på forumet (inklusive jag) hjälpt dig byta batteri på fem minuter..
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Msevl »

Tack...tyvärr bor jag i Göteborg ja:(
Men jag får återkomma imorn,när jag har försökt att starta bilen o kommit till meko.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Neblade »

Hjälpte en kompis med att byta batteri på en Corolla -05 häromdagen. Jag kollade upp priser och han valde Biltemas batteri, hade knappat in reg-nr och måtten verkade stämma men väl på plats så visade det sig att Biltemas batteri var 2 cm för högt och fästet passade inte.

Ett batteri på Toyota var bara ett par hundralappar dyrare, så det blev inköp där istället och det passade såklart perfekt. Ber du snällt och de har tid så kanske även Toyota monterar åt dig. Det handlar om att lossa 4 skruvar/muttrar och sen är det klart, så max 5 minuters jobb.

Men som jag skrev i en annan tråd här nyss så kan det vara värt att sätta batteriet på laddning när man kommer hem (eller köra en längre tur) då det inte alltid är fulladdat.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Glenn »

Micke2 skrev: tis 24 apr 2018, 18:55:18 Asch, inte ska du vara rädd för att byta batteri!

Att byta batteri är helt ofarligt.
Farligt uttalande.

Att hålla på med batteriet är väl snarare bland det farligaste man kan göra på bilen ur personskyddssynpunkt.

Det finns flera farliga moment, du tar ju upp flera av dom själv, kortsluter du ett fulladdat batteri med en skruvnyckel kan du både få brännskador och det kan börja brinna, kortsluter du det med en guldring du har på fingret så bränner du av fingret på några sekunder (ja det finns folk som gjort exakt det), det finns även en risk att gnistor antänder knallgas och batteriet exploderar och du får syra över dig, och in i ögonen, det har till och med min pappa råkat ut för, inte i ögonen iofs men över hela sej. (Tror jag var typ 6-7, minns fortfarande hur han kom springande skrikande genom huset, iförd dunjacka, ner till duschen och började klä av sej i duschen med vattnet spolandes, han hade fått syra över hela sej när batteriet han skulle ladda exploderade. ..Det gick bra, hade npog gått mindre bra om han inte hade kunnat skölja av allt så snabbt.)

Dessutom är batteriet tungt och bängligt, tappar man det på foten kan man skada sej rejält.


Nu är inte batterier rocket sience, det klart man kan byta själv, det är bara det att man bör veta vad man gör och ha respekt för det, som med så mycket annat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dött batteri, 60vs 62 ah.SKILLNAD?

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: ons 25 apr 2018, 13:19:31
Micke2 skrev: tis 24 apr 2018, 18:55:18 Asch, inte ska du vara rädd för att byta batteri!

Att byta batteri är helt ofarligt.
Farligt uttalande.

Att hålla på med batteriet är väl snarare bland det farligaste man kan göra på bilen ur personskyddssynpunkt.

Det finns flera farliga moment, du tar ju upp flera av dom själv, kortsluter du ett fulladdat batteri med en skruvnyckel kan du både få brännskador och det kan börja brinna, kortsluter du det med en guldring du har på fingret så bränner du av fingret på några sekunder (ja det finns folk som gjort exakt det), det finns även en risk att gnistor antänder knallgas och batteriet exploderar och du får syra över dig, och in i ögonen, det har till och med min pappa råkat ut för, inte i ögonen iofs men över hela sej. (Tror jag var typ 6-7, minns fortfarande hur han kom springande skrikande genom huset, iförd dunjacka, ner till duschen och började klä av sej i duschen med vattnet spolandes, han hade fått syra över hela sej när batteriet han skulle ladda exploderade. ..Det gick bra, hade npog gått mindre bra om han inte hade kunnat skölja av allt så snabbt.)

Dessutom är batteriet tungt och bängligt, tappar man det på foten kan man skada sej rejält.


Nu är inte batterier rocket sience, det klart man kan byta själv, det är bara det att man bör veta vad man gör och ha respekt för det, som med så mycket annat.
+1 :thumbup:
Kan bara instämma, man bör vara försiktig metodisk och tänka sig för innan, finns många sätt att göra sig illa på en bil, speciellt med batterier.
Även om spänningen är låg (förutom undantag som tex tändning och Xenonlampor) så blir det höga strömmar från batteriet om man kortsluter saker. Lätt hänt att en fast nyckel svetsas fast mellan batteripolerna om man inte lossar minus först med strömrusning och batterisprängning som möjlig följd.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar