Sida 1 av 1

Hjullager

Postat: lör 23 jun 2018, 19:54:57
av Corolla1998
Hej
Kan man dra åt hjullagret med den stora centrummuttern om lagret glappar eller måste man byta lagret? Om man måste byta det, kan man knacka ur det och knacka in det nya utan hydraulisk press?
Corolla 1998 1.6l 4afe-motor.
Det gäller höger framhjulslager.

Re: Hjullager

Postat: sön 24 jun 2018, 02:30:02
av Glenn
Vet inte nåt om den specifika bilen men oftast är det inte koniska lager, och då kan man inte dra åt.

OFTAST kan man "fuska" och byta helöa navet så slipper man pressa ur och i lagret, brukar inte vara så väldigt mycket dyrare, och har man ingen press så..

Re: Hjullager

Postat: sön 24 jun 2018, 07:59:38
av cheetah1
Precis som Glenn säger finns det framförallt två sorters hjullager, koniska hjullager och kompakthjullager. Det förstnämnda kan man dra åt i viss mån, men börjar det slitas ner kommer det ge upp ganska snart ändå, med ett värre haveri som följd. Ett kompakthjullager däremot är slutet och oberoende av hur det är åtdraget, så där finns det inget man kan göra, glappar det är det bara att byta, oavsett hur modig man känner sig.

Vad jag kan utröna av bildelslistorna så har du kompakthjullager fram.

Re: Hjullager

Postat: sön 24 jun 2018, 13:34:22
av Micke2
Kompakthjullager är också två koniska lager, fast sammanbyggda i yttre lagerbanan.
Det är två inre lagerbanor som sitter mycket nära varandra ni tittar efter. Därför kan de dras med högre moment än separata koniska lager.
Man pressar inre lagerbanorna mot varandra =tvärstopp när de är helt ihop, utan att själva lagret pressas ihop.
Ett sådant kompaktlager är också permanentsmort med tätningar på sidan, som gör att det håller ihop.
Att efter dra dem när glapp uppstått går därför inte. Lagerbanorna är redan helt ihop.


Delade koniska rull-hjullager, som tex släpvagnar, och fram på många bakhjulskrivna bilar har inga tätningar, utan har en skyddskåpa och sitter i fettfyllt utrymme. Där är det åtdragningsmomentet som håller dem samman. Därför kan de efterdras NÅGOT med framgång om glapp uppstått.
Dock ALDRIG mera än momentet det skall vara! Man kan återställa momentet. Thats it!


Men som svar på första inlägget:
Om centrummuttern inte skruvats loss nyligen och dragits åt alldeles för löst så lagerbanorna kommit ifrån varandra något, har glappet uppstått av att lagret havererat. (Absolut troligast)
= hjullager byte.
Att efterdra ett dåligt hjullager kan leda till att det havererar ytterligare, och då kan du bli stående.
Gäller oavsett hjullager typ. Missljud = lagerbyte!

Hjullagerbyte rekomenderas alltså i detta fallet!

Byta hela hjulnavet till begagnad funkar väl, men då är det ju begagnade prylar i okänt skick, och då blir det hjulinställning också.
Byts endast hjullagret brukar det gå bra utan.
Den nogranne gör framhjulsinställning även vid hjullagerbyte.

Re: Hjullager

Postat: sön 24 jun 2018, 13:55:28
av Corolla1998
Tack för bra och uttömmande svar som vanligt i denna klubb! Jag har en nytt lager med centrummutter och låssring som jag då byter i stället för att byta till beg spindel/nav. Navet är bortplockat och ligger på arbetsbänken. Bilen det gäller har gått 30080 mil, så det är väl inte konstigt att det är dags för byte.
Tror ni man kan slå ur lagret själv eller är det bäst att låta en verkstad sköta det?
Det står i rep.handboken att man ska knacka dit ena yttre lagerbanan på slutet. Då måste jag ju demontera en del av lagret. Eller har jag fattat fel och det bara är att slå i hela lagret som det är och sätta dit låsringen?

Re: Hjullager

Postat: sön 24 jun 2018, 18:03:16
av Micke2
Lagret skall inte delas.

Sannolikt avses att man endast skall knacka/pressa i på yttre lagerbanan.

Re: Hjullager

Postat: mån 25 jun 2018, 01:08:09
av Glenn
Micke2 skrev: sön 24 jun 2018, 13:34:22 Byta hela hjulnavet till begagnad funkar väl, men då är det ju begagnade prylar i okänt skick, och då blir det hjulinställning också.
Byts endast hjullagret brukar det gå bra utan.
Den nogranne gör framhjulsinställning även vid hjullagerbyte.
Fast man kan ju köpa ett NYTT nav med lager också, till min saab kostar det typ 1200:-, och ett löst lager kostar väl en femhundring, bak är det väl en tusenlapp respektive en femhundring.

Nu skiljer det sej nog rätt mycket på olika bilar dock, man får kolla upp det specifikt.


Sen ser jag inte riktigt hur lagret med hub skulle kunna påverka hjulinställningen ? ..om man inte byter hela spindeln möjligen , men det gör man väl sällan.

Re: Hjullager

Postat: mån 25 jun 2018, 05:16:42
av Inf3cted
Det bästa är att bara byta hjullagret. Att dra åt är oftast om det ens är möjligt bara en väldigt kortsiktig lösning om lagret inte är gjort för de :)
Pressat lager är viktigt att rengöra banorna samt pressa rätt :) annars blir de jobbigt

Re: Hjullager

Postat: mån 25 jun 2018, 12:41:43
av Micke2
Jag avsåg att hjulinställning behövs när man byter komplett styrspindel. Begagnad.
Jag antar att en så gammal Corolla har lagret pressat in i spindeln, och inte en hub man kan byta komplett.(som Volvo V70 eller bak på Rav4II tex)
Det är i så fall en annan sak.

Men även det KAN påverka hjulinställningen, om man ska vara petig, men jag skulle också byta lager/hub utan justering.
Komplett spindelbyte så skulle jag justera.

Re: Hjullager

Postat: tis 26 jun 2018, 17:19:46
av Corolla1998
Hej alla.
Tack för bra svar! Jag bytte till ett nav/en hjulspindel från bil från år 2000 som inte gått så långt. Enklast men kanske inte bäst. Jag ska åka ner till Eskilstuna och hem igen och vill inte riskera att bli utan bil tills när jag åker på lördag. Lagret jag fick från Skruvat.se var fel och i morgon ska jag få ett nytt och det blir tidsbrist att hinna med att byta lager och montera. Lagret ska användas till vänster sida istället. Den sidan känner man ett pyttelitet glapp på så det gör jag vid behov, troligtvis nästa sommar.