Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mate07
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 18:24:43
Bilmodell: Avensis D4D 2.2 Diesel
Årsmodell: 2007

Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av mate07 » tis 07 aug 2018, 20:01:26

Har en Avensis diesel 2.2 D4D -08 som har ett topplockshaveri.
Skulle uppskatta lite inputs eller råd.
Bilen började plötsligt konsumera kylarvätska och tempmätaren gick upp och ner.
Hittade ganska omgående info som tyddde på topplocksproblem och lämnade in bilen.
Enligt verkstan så blev det övertryck och kylarvätskan trycks ut genom expansionskärlet.
Verkstan hade inte kunskapen för att renovera denna och hänvisar till Toyota.
Detta probblem verkar vara ganska vanligt på vissa modeller??
Bilen har gått närmare 25000 mil och enda problemet är att den varit alldeles för bra....
Men till mina frågor.
Är det aktuellt att renovera en bil efter 25000 mil och ett värde som är något högre än kostnaden för rep??
Finns det någon firma i norra halland alt södra göteborg som rekommenderas??
Byta motor till en bättre beg? Låter som en chansning i mina öron? Kostar lika mycket som en renovering.
Hur mycket går det att köra som den är nu? Skulle man kunna ha den som en sämre andra bil och köra korta sträckor typ pendla ett par mil om dagen?
Skulle problemet bli större vid kortare körsträckor?
Förstår att sista frågan är svår men värdet på den nu är ganska begränsat och kan tänka mej chansa lite.
Den skulle ha en service nu men jag avvaktade lite.....

Mate07

Muda
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av Muda » tis 28 aug 2018, 17:40:04

Ouch... Den är inte rolig :thumbdown:

Vad gäller dessa motorer kan vissa råka ut för detta vid 12.000 mil. Andra kan gå 50.000-60.000 utan något problem alls.

Renovering avråder jag på rak hand. Har stött på ett par bilar som gjort renovering men problemet återkommer till slut iaf. 12-18 månader. Även Toyota avråder ifrån att renovera dessa.

De tidigare modellerna är vanligast, och som någon form av "kompensation" kan man till dessa köpa en komplett 3/4 motor för cirka 25-28 tusen (dvs. Block, tråg, topplock kamaxlar, färdigmonterat. Man får flytta över spridare, turbo, insug & grenrör). Som sagt, dessa är det tidigare AD motorerna (05AD misstänker att det är 08AD i din). Skicka Chassinummer/regnummer till mig i PM så kan jag ta fram vad som sitter i din bil.

Vad gäller kostnad är det alltid svårt, pengarna du investerar i reparation kommer ju tyvärr inte höja bilens värde i övrigt mer än att den tyvärr inte är värd mycket alls med ett sådant fel... En verkstad måste avråda reparation om kostnaden överstiger 80% av bilens värde. Vilket en sådan här reparation gör.

Alternativ två är att hitta en beg. motor, ev köpa ifrån en etablerad bildemonterare så man får viss garanti.

Skriv svar