Toyota avensis 2.4 drar olja

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

FInns ju två typer av flush, en där du byter motoroljan, en där du häller den i den gamla. Dne du byter är i princip samma sak fast blandad med färsk olja.

Men oavsett så kommer flushen i kontakt med oljeringarna väldigt kort tid, med WD40-metoden så är ju tanken att det ska stå WD40 (eller vad man nu använder för medel) i cylindrarna i dagar och sakta tränga ner till ringarna och lösa upp skit.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Kricke
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 11 dec 2018, 08:39:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: västervik
Land (Country): sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Kricke »

kul med lite svar! mja renovera lär ja inte göra för anser inte bilen är värd det! men blir olje "problemet" värre med milen/tiden?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av cheetah1 »

Brukar sluta med att dom inte går igenom besiktningen pga hög HC. Vår T22:a hann dock bli 38000 mil gammal innan det hände.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

Min 9-5 Aero dricker ju rätt mycket olja men har ändå perfekta avgasvärden iofs, å andra sidan så ryker den ju inget heller.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av cheetah1 »

Hur mycket drar den då? Våran drog nog uppåt 1-2 liter per 100 mil på slutet. Och vad har du för HC? En frisk bil ska ju helst ligga på noll eller bara mariginellt däröver.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

Går åt ca 4-5l mellan oljebytena, som jag gör på 1200mil, så 0,4-0,5l/100mil då.

När jag köpte den drog den ungefär hälften av det, sen efter kanske 5000mil så kom den upp i denna nivån och har stannat ungefär där (har kört ca 16000mil med den sen köpet), förbrukningen minskade något när jag gick över från Mobil1 till Dexos2-olja, men det gick över och snart var den tillbaka på samma.

Brukar kolla oljan nån gång i månaden och hälla i efter hur lite det är på stickan, är det uppe på halva så häller jag i en halvliter, är det på min häller jag i en liter. ..En normal jobbmånad kör jag ca 200mil med bilen.

Hittar inte senaste besiktningsprotokollet, gissar det ligger i bilen.. Men värdena var väldigt fina, långt under gränsvärdena iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Muda »

Saabarna brukar ju ha en tendens att utsöndra olja precis överallt. Så jämförelsen blir något skev. Avensisen i fråga bör nog brukas till rökutveckling blir för stark, alt bilprovningen slår ner på värdena.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

Iofs, min läcker i ventilkåpan med (som vanligt..) och eventuellt i oljetrycksgivaren (mycket vanligt det med), svårt att se.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Muda »

Glenn skrev: sön 13 jan 2019, 00:50:21 Iofs, min läcker i ventilkåpan med (som vanligt..) och eventuellt i oljetrycksgivaren (mycket vanligt det med), svårt att se.
Ja olika problem. Toyotorna är ju nästan för täta, klankar inte på Saab bara att skillnaderna är lite för stora just vad gäller detta fenomen.
Skriv svar