Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Yarver
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 13:55:01
Bilmodell: Toyota rav4 hybrid
Årsmodell: 2016
PostOrt: stockholm

Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Inlägg av Yarver »

Jag skulle vilja spänna handbromsen själv om någon här kunde förklara hur man gör det på en RAV4 hybrid.

Toyota verkstad ska ha 1400kr för att göra det. Jag har dragit åt handbroms förut på min gamla mazda och då är det en mutter att skruva på vid handtaget, men förstår att här så kan det vara på ett annat sätt.

Om den som kan kunde ta sig en minut eller två för att förklara i stora drag så vore jag väldigt tacksam.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Inlägg av Muda »

Finns en justering på spaken också ja, denna är dock för ”fin-justering”. Man ska justera ner denna först. Sedan hissa bakaxeln, lossa bägge hjul, på bromsskivan finns en gummi-tätning lossa den, dra runt axeln tills du ser en justering (ett litet litet drev) man justerar denna tills det går snurra lätt, men inte ’för’ lätt. Sedan justerar man upp spaken så den tar bekvämt.

Om du endast justerar upp spaken gång på gång så får du väldig spänning i wirarna. Sett ett fall där alla krockkuddarna utlöst under färd p.g.a att wirarna brustit fram vid spaken och skadat SRS ECU’n.

En parkeringsbroms bär ha lite spel också. 2-3 hack är för hårt justerat.
Yarver
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 04 apr 2016, 13:55:01
Bilmodell: Toyota rav4 hybrid
Årsmodell: 2016
PostOrt: stockholm

Re: Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Inlägg av Yarver »

Tack så mycket för svar.

Kan jag den här första gången komma undan med att justera endast vid handtaget? Kommer besiktningen att slå ner om handbromsen tar högt?
Hur ska man spänna åt vid handtaget, vilken del av inredningen ska plockas bort i sådana fall?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Rav4 hybrid - handbromsen tar högt

Inlägg av Neblade »

Problemet med att spänna vid handbromsspaken är att parkeringsbromsen får kortare slagväg, dvs sträckan från max draget till max släpp ute vid hjulen blir kortare. Vilken kan innebära att även om du dragit spaken till max så rör sig inte bromsbacken tillräckligt.
Därför är det alltid bäst att juster vid hjulen, då slipper du krångla med inredningen också.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar