Är viskositeten så noga på oljan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pompa_kumla
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 apr 2019, 20:05:49
Bilmodell: Toyota yaris xp10
Årsmodell: 4
PostOrt: Kunla
Land (Country): Sverige

Är viskositeten så noga på oljan

Inlägg av pompa_kumla »

Hej hur noga är det på Toyota att hålla sig till viskioteten? C2/c3 olja 5w30 ska den ha våran yaris enligt Toyota. Jag har kört 5w30 ESP från mobil som är en bra hc olja bas 3 men i bmw kör jag en äkta pao helsyntet olja som är bättre och klassad c3 0w40 så snäppet bättre vid kallstart och något bättre på hantera värme. Jag personligen tycker denna olja borde funka bättre än den jag har köper 20 liter åtgången så priset blir bättre.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är viskositeten så noga på oljan

Inlägg av Glenn »

Bättre och bättre, viskositeten handlar ju inte om hur bra oljan är utan just hur tjock den är.

En motor som är gjord för en viskositet kan få problem om du kör på annan viskositet. W-värdet (på en multigradeolja) kan man väl ofta sänka då det ju bara är vid kallstarter det gör skillnad och det är sällan dåligt med mer tunnflytande olja, men det andra värdet är ju tjocklek vid en specifik temperatur (100 grader C om jag minns rätt), en motor byggd för 40 behöver inte må bra av att få en 50-olja där, eller 30 heller. Ett högre värde är alltså inte bättre per definition, utan bara just ett värde. En olja med för lågt värde kommer att vara tunnare än motortillverkaren avsett, en med för högt värde kommer att vara tjockare helt enkelt, båda kan bli fel.

Hur "bra" den är ska väl defineras via API-klassningen men det där är ju lite överspelat idag när även de absolut billigaste oljorna vanligen uppfyller många klasser över det tillverkaren kräver, och samtliga(?) oljetillverkare påstår att dom överträffar kraven i klassningen.

Men vad säger manualen ? iaf lite äldre toyotor brukade ha ett brett spektrum av godkända viskositeter, ofta även ett litet diagram på yttertemperaturer och viskositeter.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
pompa_kumla
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 09 apr 2019, 20:05:49
Bilmodell: Toyota yaris xp10
Årsmodell: 4
PostOrt: Kunla
Land (Country): Sverige

Re: Är viskositeten så noga på oljan

Inlägg av pompa_kumla »

Tittade i boken står api sj så aral oljan klarar den klassningen utan problem Viskositeten rekommenderas 5w 30 alternativ 10w 30 15w40 samt 15w50 eller om det var 20w50 dem senare är ju isf delsyntet vilket jag knappast lägger i. Ringer på måndag men har väldigt svårt å tro 0w 40 oljan skulle göra jobbet sämre den fanns väl inte runt 2004.
Skriv svar