byte framaxelbalk Rav4 -01?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Great
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 20:30:41
Bilmodell: Avensis, Rav4
Årsmodell: 0

byte framaxelbalk Rav4 -01?

Inlägg av Great »

Hej!

fick idag nedslag på rostig framaxelbalk på min Rav4 2001.

Ny kostar ca 8200kr, begagnad verkar bökigt o få tag på, hittar inte på bildelsbasen mm.

Börjar klura på alternativet att svetsa, ska vara helt ok, enligt besiktningen, bara man gör det bra.

min fråga nu, är det nån som tagit bort framaxelbalken på denna typ av bil, lär jag spänna upp motorn ?

verkar ju ändå skönast o ha den lös så man kan slipa av o se alla defekter o är den för slut så lär den ju ändå bort.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte framaxelbalk Rav4 -01?

Inlägg av Glenn »

Pekade besiktningskillen ut EXAKT var det var problem ? ..jag skulle nog ha försökt svetsa på plats om det går.

Använd så tjock plåt som möjligt så blir dom glada, när jag svetsade bärarm så använde jag en del av en byggvinkel, typ 2.5mm ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Great
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 11 mar 2012, 20:30:41
Bilmodell: Avensis, Rav4
Årsmodell: 0

Re: byte framaxelbalk Rav4 -01?

Inlägg av Great »

ja jag var med o såg när han slog igenom, har haft upp den på en lyft nu o konstaterat att den e bra rutten i hela botten men i sidorna så är de fräscht, ska skära ut en 4mm plåt ca 15*45cm, och snygga till den med alla hål för skruv som ska vara, sen blir det nog till att kapa bort det som jag nästan kunde peta bort med en kniv.

o sedan lägga på den, borde bli mer rimliga pengar än o köpa en ny för 8200, ja menar, bilen e ju nästan 20 år gammal.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte framaxelbalk Rav4 -01?

Inlägg av Glenn »

Ja, så hade nog jag också gjort, iaf om du kan svetsa själv.

Det brukar vara jäkligt jobbigt att få ner dom där också, även om jag inte vet hur det är på rav4.. så kan man svetsa på plats slipper man ju det med.


Glöm INTE att skydda alla gummibälgar bara, typ för kuggstången och även drivaxlar, en svetsloppa kan lätt bränna hål i en sån och då blir det jobbigt att byta.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar