Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
VitAvensis
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 22:11:47
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ulricehamn

Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Inlägg av VitAvensis »

Hej!
Jag har servat bilen på verkstad sen start men nu när garantierna är slut får det vara nog :)
Har gått igenom serviceprotokollen (upp till 13500 mil) och kommit fram till det som står i bilden.
Ser det bra ut tycker ni?

I text skulle man nog kunna skriva:

*olja var 1500 mil
*kupéfilter var 3000 mil
*luftfilter var 6000 mil
*tändstift var 9000 mil
Bilagor
IMG_2783.jpg
IMG_2783.jpg (1 MiB) Visad 8763 gånger
VitAvensis
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 22:11:47
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ulricehamn

Re: Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Inlägg av VitAvensis »

Pratade med Toyota-verkstad i dag angående vad de skulle ha för att byta bromsvätskan. Då fick jag beskedet att den byts varannat år och inte var 6000 mil.
Så nu har jag gott om tid att googla hur man gör. Lämpligt är ju att göra detta i samband med hjulskiftet tänker jag.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Inlägg av cheetah1 »

Serviceintervallet är 1500 mil eller en gång per år (det som kommer först), bromsvätska (tillexempel) ska bytas var 3000:e mil eller vartannat år.
Kopplingsvätska (om det är en manuell) bytes samtidigt som bromsvätska.

Angående just byte av bromsvätska, rekommenderar en sån här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000032440
Har en sån, och det fungerar mycket bra.

9000 mil låter ofta på tändstift, moderna platina- och iridiumstift brukar man byta typ var 12-15000 mil.
6000 mil låter sällan på luftfilter tycker jag, brukar bytas varje eller varannan service, beroende på hur dammiga förhållanden bilen körs i.
Samma med kupéfilter.

Byte aggregatrem saknas. Gissar på 6000 mil/4 år, men kan vara mer sällan.
Även glykol brukar ligga där nånstans, 6000 mil eller 4 år, kanske något längre.

Och jag förutsätter att du menar att du tänker byta olja och oljefilter.

Sen är det ju det vanliga, kolla av all belysning ute och inne, efterdra bultar i upphängningen, kolla efter rost, laga stenskott i lacken (helst, fast det är nog få verkstäder som bryr sig om det, står inte i nåt protokoll), kolla efter läckor, kolla status på batteri, fryspunkt på glykolen, etc.
VitAvensis
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 22:11:47
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ulricehamn

Re: Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Inlägg av VitAvensis »

cheetah1 skrev: tor 13 jun 2019, 11:01:00 Serviceintervallet är 1500 mil eller en gång per år (det som kommer först), bromsvätska (tillexempel) ska bytas var 3000:e mil eller vartannat år.
Kopplingsvätska (om det är en manuell) bytes samtidigt som bromsvätska.

Angående just byte av bromsvätska, rekommenderar en sån här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000032440
Har en sån, och det fungerar mycket bra.

9000 mil låter ofta på tändstift, moderna platina- och iridiumstift brukar man byta typ var 12-15000 mil.
6000 mil låter sällan på luftfilter tycker jag, brukar bytas varje eller varannan service, beroende på hur dammiga förhållanden bilen körs i.
Samma med kupéfilter.

Byte aggregatrem saknas. Gissar på 6000 mil/4 år, men kan vara mer sällan.
Även glykol brukar ligga där nånstans, 6000 mil eller 4 år, kanske något längre.

Och jag förutsätter att du menar att du tänker byta olja och oljefilter.

Sen är det ju det vanliga, kolla av all belysning ute och inne, efterdra bultar i upphängningen, kolla efter rost, laga stenskott i lacken (helst, fast det är nog få verkstäder som bryr sig om det, står inte i nåt protokoll), kolla efter läckor, kolla status på batteri, fryspunkt på glykolen, etc.
Nu fick jag ju lite att fundera på... Servicen kändes lite väl enkel måste jag säga.

Kopplingsvätska har jag överhuvudtaget inte sett i papperna. De specar ju bromsvätska så de borde väl speca kopplingsvätska med?
Tändstiften såg jag att de bytt efter 9000 men då kan jag vänta lite med dem.
Varannan service (1500 mil) byter de BARA olja och filter. Kupéfilter har de bytt vid varannan (dvs 3000 mil) men jag kan ju lika gärna byta luftfiltret då med. Enkelt och billigt och lättare att hålla reda på. Kör en del på grusvägar med så så får det bli!
Aggregatrem... Hmm det får jag googla :( Har inte sett något om det i papperna. Likaså glykol - har inte sett något om det alls.

Känns lite konstigt. Protokollen är detaljerade med allt material och arbete specat t.o.m. oljepluggspackning. Har de snickrat ihop en egen service? Det är en Toyota märkesverkstad.

Tack för hjälpen och tipset om bromsluftaren! Verkstan skulle ha 1100 för besväret så den betalar ju sig snabbt :D
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Inlägg av riclin »

http://tims.elanders.com/webbroschyr/bl ... _kopia.jpg

Fullservice Toyota bensin, med intervalltillägg
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Serviceintervaller Toyota Avensis 2011

Inlägg av Glenn »

Känns jäkligt ofta att byta bromsvätska vartannat år också.

Visst, det skadar ju inte men vad är anledningen ? så mycket vätska hinner dne ju inte ta upp på två år. Dessutom kör ju inte folk direkt racing med dessa bilar heller så risken för kokande bromsvätska är minimal.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar