Tätningsmassa oljetråg

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av MScME »

Snart dags att starta bilen, och tänkte innan dess byta olja och filter. Men allra först så tänkte jag ta ner och byta packning på oljetråget då jag tror det läcker lite.

Dock så visar det sig att det inte finns någon packning där utan det ska tätas med någon tätningsmassa, ett besynnerligt val av Toyota kan jag tycka.

Hur som helst, frågan är vad jag ska använda som tätar men är tillräckligt flexibelt samt olje-och temperaturbeständigt? Någon som kan tipsa om vad ni använt, eller rent av vet vad Toyota använde?

Och just det, gäller Celica ST205 :D
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av Neblade »

Bara att åka till Toyota och köpa en tub av deras original-kladd för oljetråg, om du vill ha samma. :)
Annars skulle jag tänka mig att Loc-tite har något i sitt sortiment som gör jobbet lika bra.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av MScME »

Jo, drar mig för det dock. Har de kvar i lager så tar de så fruktansvärt oskäliga pengar för det. Var in för några månader sedan och hörde om de hade fördelarlock och rotor, och det hade de, hör och häpna. Men de skulle ha 1800:- bara för rotorn! Sen typ 2500:- för locket.
Slutade med att jag kollade med Steve på GT4-Play som har en förmåga att vaska fram gamla Toyotadelar, och han fixade det till mig för cirka 500:- inklusive frakt från Storbritannien... För samma Densogrejor.

Men, du har såklart helt rätt, tack. Har ingen några andra bra erfarenheter så känner jag nog inte för att experimentera, utan får krypa till korset.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av Neblade »

Tror inte den tuben kostar mer än 200, max 300 kr.
Prissättningen på Toyota kan kännas lite lustig ibland, men sånt som de säljer lite volym på brukar det vara ganska vettiga priser på.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av Glenn »

Just det där ska man ju som sagt vara försiktig med, helst ska man använda den flänstätningen som tillverkaren rekommenderar.

Flänstätning är alltså inte vanligt packningsklet.

Jag skulle också kollat med toyota först, är det för dyrt så får man gå på typ loctites flänstätning eller liknande.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av MScME »

Nej, jag är också ovillig att chansa. Jag gjorde som så att jag ringde Toyota som egentligen bara kunde bekräfta att det inte är en packning utan en sträng med tätningsmassa. Den hade han noll uppgifter eller kunskap om, och kände heller inte till om samma lösning används på mer moderna bilar. Lite som vanligt när man pratar med dem tycker jag tyvärr.

Hur som helst så lyckades jag detektiva fram att OEM-kladdet kallas FIPG (Form in place gasket) och faktiskt har ett nummer Toyotas okunskap till trots: 08826–00080. Googlar man på det så finner man att det finns direkta ersättare som motsvarar OEM, till en rimlig penning. Så pass rimlig penning faktiskt att frakten överstiger kostnaden, vilket väl får anses bra även om det alltid är surt att mer än dubbla kostnaden för att få det skickat.

Men då vet vi 65 i landet som äger ST205 vad som gäller. (och säkert en massa andra 3S-GTE ägare också)
Tack ska ni ha för input och kloka tankar kring detta.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av Micke2 »

Jag har inte stött på någon modern bil med packning till oljetråget.
Alltid tätningsmassa numera.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av Glenn »

Jag har också noterat det, förr var det nästan alltid "pusselpackningar", vet inte varför man ändrat egentligen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Tätningsmassa oljetråg

Inlägg av MScME »

Där ser man, det var jag inte medveten om. Det är ju förstås en billig lösning ur ett produktionsperspektiv, men desto krångligare ur ett eftermarknadsdito. Men å andra sidan, då är det ju kunden som betalar :-|

Hade jag fått gissa så hade jag sagt packning som praxis, känns som en modernare lösning, men men...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar