Yaris Verso tänder inte (P0505?)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Silverminken
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 01 jul 2019, 16:06:08
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2001
PostOrt: Täby

Yaris Verso tänder inte (P0505?)

Inlägg av Silverminken »

Eftersom jag inte lyckas luska ut orsaken själv, vänder jag mig hit. Förhoppningsvis kan ni hjälpa mig!

Min Yaris Verso startar inte längre. Motorn går runt, men tänder inte. När jag fick bilen för ett år sedan hade den stått länge. Bytte då tändstift. Behövde fortfarande startgas för att komma igång i början, men använde den i några månader efter det utan att behöva startgas. Dock lite gaspedal.

Nu plötsligt startar den inte alls längre.
Ibland kommer det ett litet, kort "brum". Men sen dör den igen. Och igen respons alls från gaspedalen.

Jag har kollat bränsleflödet, och det fungerar.

Felkod P0505 (Idle Control System). Men om jag förstår rätt, ska detta inte påverka om bilen går att starta eller inte.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar
Thomas