Byte Rattaxelknut Rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Schwan
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jul 2019, 08:42:16
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2006
PostOrt: Sundsvall

Byte Rattaxelknut Rav4

Inlägg av Schwan »

Efterlyser erfarenheter på att byta rattaxelknut på Toyota Rav4 (i mitt fall årsmodell 2006.)

Har under sommaren uppkommit ett oljud med knakande och klonkande när ratten vrids när man kör bilen i låg hastighet/krypfart.. Har lyft bilen för att kolla spindelleder och styrleder samt krängningshämmare om det kunde vara detta oljudet kom ifrån.. Men hittade inget och efter lite letande här i olika trådar så hittade jag att det tydligen är ett känt problem på årsmodeller 06-07 då det kom ut i "Technical Service BULLETIN February 8, 2008" och gick under "Toyota Comprehensive Warranty"

Dvs. Att Toyota bytte denna del gratis på garanti. Detta gäller med 120% inte nu 11år senare kan jag tänka mig..

Denna rattaxelknut byttes nog aldrig på min Rav4 då problemet uppkommit nu vid 19 000 mil.

Finns mer att läsa på denna tråd https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... ten#p46567

Så nu funderar jag på om det finns någon som bytt denna rattaxelknut själv? Möjligt? Krångligt? Någon som lämnat in på verkstad och bytt? Kostnad?

Tacksam för svar!

/Anders
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byte Rattaxelknut Rav4

Inlägg av cheetah1 »

Tycker att du först av allt ska gå in på en Toyotaverkstad och be om en blankett för Goodwillansökan. Det är inte alls omöjligt att dom gör det, förutsatt att servicen är nåt sånär skött och den inte är vanvårdad på nåt annat sätt.
Skriv svar