Finns inget motstånd i kopplingen. Vad har jag gjort?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Perlind
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 30 jul 2019, 22:11:35
Bilmodell: Toyota aygo
Årsmodell: 5
PostOrt: 31350

Finns inget motstånd i kopplingen. Vad har jag gjort?

Inlägg av Perlind »

Hej,

Måste byta kopplingen sa de på verkstaden. "Hur svårt kan det vara" tänkte jag...
Många frustrerande stunder senare, ett helt nytt ordförråd, mindre skinn kvar på händerna och knän som behöver bytas ut. Så ÅTERSTÅR bara ett problem finns inte en gnutta motstånd i kopplingspedalen :( . Vajern sitter som den ska, bytade och kollade att urtrampningslagret gick som det skulle. bytade även tryckplatta och lamell. Vad tror ni det har blivit fel någonstans?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Finns inget motstånd i kopplingen. Vad har jag gjort?

Inlägg av Micke2 »

Det är ju inget motstånd i armen, om du drar den för hand heller då?
Rör sig armen som den ska av viren?

Armen =Kopplingsgaffelns utstickande del som viren drar i.

Om armen kan röra sig för långt utan att solfjädern pressas ihop, har du nog fått fel grejer.

Eller
Har gaffeln krokat av kulan?
Sitter lagret rätt i gaffeln?
Sitter viren rätt vid PEDALEN?
Är viren hel?

Nu skriver du inte vilken bil det gäller, men hade du dubbelmasesvänghjul och självjusterande tryckplatta?
Pressade du då ihop solfjädern med verktyget, innan du drog fast tryckplattan mot svänghjulet?
Annars kan självjusteringen bli fel.
(Jag vet inte om någon Toyota har den sortens tryckplatta)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Finns inget motstånd i kopplingen. Vad har jag gjort?

Inlägg av Glenn »

Är det vajer alltså ? what ? aldrig sett en toyota som inte haft hydraulisk koppling faktiskt.

..Om det är en en Aygo så har väl iofs fransmännen varit och lagt sina smutsiga fingrar på den så..


..I övrigt, ett kopplingsbyte är en ganska krånglig sak, imponerande att du tagit tag i det själv om du inte har en meckbakgrund :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Finns inget motstånd i kopplingen. Vad har jag gjort?

Inlägg av Micke2 »

Han skrev inte vilken Toyota han har.
Jag har själv haft flertalet Tercel 4x4 som alla hade virekoppling, men det var 80talare det....
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Finns inget motstånd i kopplingen. Vad har jag gjort?

Inlägg av Glenn »

Jo, backar man tillräckligt så finns det nog, men det är ovanligt iaf.

Jag gissade på aygo då han angivit det i sin profil men vem vet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar