Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lenne36
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 22 aug 2019, 16:07:34
Bilmodell: Aventis 2.0 T25
Årsmodell: 2004
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sweden

Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Inlägg av Lenne36 »

Avensis -04 2.0 automat. Bytt abs styrenhet då abs, broms, vsc lampa lyste. Lamporna är nu släckta utom bromslampan. Bromspedalen går i botten vid pumpning. Hur lufta abs enheten? Jag har lossat litet på rören fr bromscylindern framme vid abs enheten och där kommer vätska , så det finns nog bromsvätska fram till abs enheten men varför får jag inte upp något tryck?? Tacksam för tips
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Inlägg av Glenn »

på vissa bilar ska man köra ett speciellt serviceprogram förb att lufta ABS/TCS/ESP-enheter. Vet ej om det gäller din bil.

Hur har du luftat ?

Har du brutit kretsen i mitten (alltså typ ABS-enheten) så måste du ju lufta HELA systemet, alltså ute vid varje hjul, helst i rätt ordning också, är det det du gjort ?

Jag skulle gjort det först och främst och pumpat igenom mycket vätska, om det inte funkade hade jag kollat uopp serviceprogram osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Inlägg av Micke2 »

Har du luftat vid oken?
Annars är det inte konstigt alls att det inte blir tryck. Maaaassor av luft i systemet.

Edit: "Glenn" hann före.
Lenne36
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 22 aug 2019, 16:07:34
Bilmodell: Aventis 2.0 T25
Årsmodell: 2004
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sweden

Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Inlägg av Lenne36 »

Hej och tack för svar. Jag prövade att trampa ned bromspedalen direkt efter att jag var färdig med abs bytet, inget motstånd alls måhända litet segt längst ned. Nu har jag införskaffat utrustning för luftning, tryckluftmatad flaska som skapar undertryck i slangen till nippeln.
Har luftat höger fram o vänster bak, fortfarande inget mottryck i pedalen men nivån i bromsvätskebehållaren sjönk, vilket jag tar som ett gott tecken. Fortsätter lufta. Återkommer med slutrapport, lyckats eller bokar verkstad.
Lenne36
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 22 aug 2019, 16:07:34
Bilmodell: Aventis 2.0 T25
Årsmodell: 2004
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sweden

Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Inlägg av Lenne36 »

Bytet av abs styrenhet är klart och allt fungerar igen.
Några erfarenheter: mkt besvärligt att lossa klumpen dvs komma åt fäst skruvarna
bl.a en mutter åtkomlig efter lossad innerskärm i hjulhuset
Konventionell luftning hjul efter hjul, kräver dock en medhjälpare vid
bromspedalen. Jag inköpte utr. att suga ut vätska och luft med
undertryck men det fungerade dåligt. Tog till slut hjälp av verkstad som
anv. den konventionella metoden.
Lät mig luras av den lysande bromslampan, orsakad av dragen
handbroms.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bytt abs styrenhet hur lufta klumpen

Inlägg av Glenn »

Bra att det löste sej.

Jag tycker i allmänhet att det brukar fungera bäst att lufta med "konventionell" metod, alltså två pers, en som bromsar och en som öppnar nipplar, allra helst ska man ju vara tre, en som kollar och fyller bromsvätska med.

En mojutt som trycksätter bromsvätskebehållaren med bromsvöätska (och alltså fyller dem hela tiden) fungerar om man hittar en som lyckas täta mot bromsvätskebehållaren dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar