Toyota Yaris Verso 1.3 med AC, drar mkt bensin och svårstartad ibland.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ljoda
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 13 sep 2017, 11:16:41
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: Uppsala

Toyota Yaris Verso 1.3 med AC, drar mkt bensin och svårstartad ibland.

Inlägg av ljoda »

Hej,

Jag har en Toyota Yaris Verso 1.3 med AC 2004 som jag har två problem med; den har plötsligt börjat dra 2-3 dl mer/mil samt att den två gånger nu på kort tid, inte velat starta trots att startmotorn går för högvarv - initialt har en mycket kort tändning kunnat höras för att direkt dö. Vid upprepade startförsök har ingen skillnad kunna märkas, men om bilen fått "vila" en ~10-20 minuter har den hittills startats ua.

Jag har ingen aning om de båda problemen har något samband med varandra, ej heller om den service jag gjort tidigare kunnat påverka.

Tidigare service har bestått i att byta fläktrem samt byta ut skarvrör mellan bakre och mittersta ljuddämpare. Har även förlagt den bilnyckel som fungerat både som fjärrkontroll och startnyckel, använder nu separata nycklar för respektive funktion.

Tips mottages tacksamt!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Yaris Verso 1.3 med AC, drar mkt bensin och svårstartad ibland.

Inlägg av Micke2 »

När byttes tändstiften senast?

Lyser någon motorlampa eller annan varning?

Kortkör du mycket?

Har du fått den kollad efter felkoder, alt kollat själv med enklare OBD2-scanner?

Du har kollat efter spruckna slangar, osv?

Annars låter det lite som om startspärren inte accepterar nyckeln.
Hör du bränslepunpen slå till när du vrider på tändningen? Den SKA gå någon sekund för att sedan stanna. (Oavsett startspärren)
Pumpen startar igen när motorn roterar, men då överröstas den. (Förutsatt att nyckeln accepterats och att signalen från kamaxelsensorn meddelar motorns ecu att motorn roterar)
Bränslepunpen har ett relä som ska fungera också.

Vilken nyckel ska inte påverka, såvida du inte har en annan bilnyckel på samma knippa. Bilen känner av chipet i nyckeln, och finns ett annat chip i omedelbara närheten kan det bli knas vid avläsningen och startspärren accepterar inte nyckeln. Bränslepunpen slår inte till, och motorn startar inte.

Viktigt!
Är startproblemet startspärren, så påverkas INTE bränsleförbrukningen. Därför bör du se över dom översta punkterna först.
Skriv svar