Webasto rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ahi
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 feb 2020, 20:42:53
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2016
PostOrt: 15252
Land (Country): Sverige

Webasto rav4

Inlägg av Ahi »

Var köper man en bensinvärmare till en Rav4 hybrid?
Det ska vara tydliga instruktioner på hur den monterats om man ens vågar ge sig på den.
Är den verkligen svår att få dit eller tar det bara tid?

Ingen verkstad verkar vilja göra jobbet och dessutom så kostar den ca 35kkr totalt. Helt galet.


Rav 4 år 2017
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Webasto rav4

Inlägg av Glenn »

Jag har ingen aning om jsut den bilen, men jag jobbade en gång i tiden på en firma som monterade besnin/dieselvärmare, och det kan vara ett mindre helvete på vissa modeller.

Saker som kan krångla till det ur huvudet:

- Plats: ibland får man flytta den ganska långt med långa slangar/kablar som följd.. meckigt och tar tid.

- Bränsle: ibland finns det inget bra sätt att koppla in sej, då får man koppla in sej med dykrör på på fyllningsröret och dra rör ända fram.. det tar tiid och krångel

- Elproblem: då man ska styra fläktar osv så kan det på vissa bilar vara tämligen svårt att få till det, beror på tillverkare och modell.

- programmeringsproblem, dels för att styra fläktar osv om det är canbuss, dels att stänga av exempelvis sensorer till larm när värmaren går, annars kan det okynneslarma.

Det fanns bilar det tog ett par timmar att montera värmare på, det fanns andra det tog över en dag.

Då kostade värmarna 20k utan montering, men det var på 90-talet.

Hade gärna hänvisat till det företaget jag jobbade på, men dom blev uppköpta och nedlagda typ.. dom var bara ute efter kundstocken samt kunskapen hos mekarna..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ahi
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 14 feb 2020, 20:42:53
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2016
PostOrt: 15252
Land (Country): Sverige

Re: Webasto rav4

Inlägg av Ahi »

Instämmer, det är för mycket att ha koll på och få till på ett korrekt sätt.
Tanken är att låta en mekaniker som har gjort det innan göra jobbet, men då förväntar jag mig att tillverkarna skickar med specifika instruktioner till bilmodellen, de bör ha tekniker som studerar fram bästa installationsättet.

En hel dag på verkstad kan man betala för, värmaren i sig har jag sett för under 9000kr men vet ingenting om märke eller effekt, och då borde jag hamna långt under vad de påstår. Eller har jag missat nåt?

/Rav 4 hybrid
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Webasto rav4

Inlägg av cheetah1 »

En heldag på verkstad är nånstans i runda slängar 8-10000 kronor eller tillochmed mer, och jag blir väldigt förvånad om du hittar en ny Eberspächer eller Webasto bränslevärmare med styrning för under 20. Priset du har sett där, 9000, kanske kan vara för bara styrningen. Dom är sanslöst dyra. Jag bad om prisuppgift på en Rav4 -01, dvs stendum, ingen canbus eller andra avancerade finesser, för omkring 10 år sen, 2010. Fick prisuppskattning på "minst 35000 kronor, kanske upp till 45" då. För 10 år sedan.
Skriv svar