AC luktar mögel

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

AC luktar mögel

Inlägg av meckarmulle »

Hej
Vår Avensis Verso -04 har börjat lukta illa ur AC, luktar mögel. Började skruva isär för att försöka spola rengörningsmedel på förångaren men blir inte riktigt klok på hur mycket man måste ta isär för att komma åt elementet. Ser ut som man måste plocka i princip hela värmepaketet inklusive att tömma AC:n på gas.
Finns det någon här på forumen som lyckats rengöra förångaren?
Funderade ett tag på om man kanske skulle smyga upp en smal slang genom dränerings slangen men det blir väl som att skjuta mygg med hagelbössa
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: AC luktar mögel

Inlägg av cheetah1 »

Brukar man inte bara plocka ur kupéfiltret, starta fläkten och blåsa in det genom det hålet?
tyc20ke
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 03 jun 2020, 00:00:31
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 2003
PostOrt: 12465

Re: AC luktar mögel

Inlägg av tyc20ke »

Hade samma problem under vintern och tänkte dra iväg till AC-firma. Nu efter några varma dagar och lite användande, med öppna fönster så har doften försvunnit helt och hållet. Stämmer det att du inte satt på den dom senaste 6 månaderna typ? Nästa år kommer jag inte att göra samma fel!
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: AC luktar mögel

Inlägg av meckarmulle »

Nu vet jag, googlade runt lite på olika forum och tuben men hittade inget bra trix. Förmodligen för att det inte finns nått bra trix. Det slutade med att jag plockade ur hela fläkthuset, och för att få urt det måste man plocka ner hela instrumentpanelen. Egentligen skulle man ta bort ratten för att fu ur instrumentpanelen men det sket jag i, gick att lura ur fläckthuset om man böjde lite på panelen. Ett sjujäkla jobb alltså bara för att kunna tvätta ur förångaren, men jag tror det är värt det för nu kan man inspektera ordentligt och se om man missar någon del. Jag köpte skummtvättmedlet från CRC och spolar med varmt vatten som jag sprutade in med en pumpflaska. Gjorde om behandlingen 5-6 ggr så länge som burken räckte. Passade åxå på att plåsa ur alla kanalerna från damm, det behövdes kan jag säga :-)
Som sagt, nu vet jag och det är inte så krångligt bara man tar det lungt och försiktigt, många kontakter och en hel del skruvande men inte alls omöjligt.
Bilagor
DSC_1674.JPG
DSC_1674.JPG (417.5 KiB) Visad 3065 gånger
DSC_1672.JPG
DSC_1672.JPG (641.99 KiB) Visad 3065 gånger
DSC_1671.JPG
DSC_1671.JPG (400.26 KiB) Visad 3065 gånger
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: AC luktar mögel

Inlägg av meckarmulle »

tyc20ke , jag har ac:n aktiverad året runt, även på vintern för att torka ur.
Skriv svar