AC-problem Urban Cruiser

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bjorkved
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
Årsmodell: 2011
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av bjorkved »

Jag har fått ett mystiskt fel på friskluften i min bil. På höger sida så blåser det kallt vid golvet och det övre utblåset närmast dörren, men på vänster sida så har luften samma temperatur som ute både vid golvet och vid dörrutblåset. Friskluftsintaget i mitten blåser det kallt i. Vrider jag på värmen så blåser det lika varmt i alla luftintag. Det känns ju som att det är något spjäll som inte stänger som det ska någonstans. Någon som har något tips? Mvh
bjorkved
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
Årsmodell: 2011
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av bjorkved »

Problemet är löst :). Fick A/C:n kollad idag och det visade sig att det fanns nästan ingen gas kvar. Inga läckage hittades vid provtryckning så ny gas fylldes på och nu så fungerar allt perfekt :) .
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av cheetah1 »

"Inga läckage hittades".
Eftersom gasen var borta har den läckt ut. Köldmedia kan inte förbrukas. Inte någon speciellt grundlig läcksökning, med andra ord.
Det här är inte kritik mot dig, utan snarare mot branchen. Det är stenhårda krav på att man inte får röra systemet själv, att det ska vara certade kyltekniker och behöriga företag. När man sen lämnar in en bil hos en dylik behörig firma kan dom trots detta inte göra ett ordentligt jobb. En riktig kyltekniker nöjer sig inte med att tryckprovningen höll trycket några minuter, man trycksätter systemet med spårgas och genomsöker det noggrannt med elektronisk läcksökare och läcksökningsvätska (tänk såpvatten fast mycket bättre), och ger sig inte förrän man har hittat det. Gör man något annat har man inte gjort sitt jobb.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av Micke2 »

cheetah1 skrev: tor 18 jun 2020, 21:34:00 "Inga läckage hittades".
Eftersom gasen var borta har den läckt ut. Köldmedia kan inte förbrukas. Inte någon speciellt grundlig läcksökning, med andra ord.
Det här är inte kritik mot dig, utan snarare mot branchen. Det är stenhårda krav på att man inte får röra systemet själv, att det ska vara certade kyltekniker och behöriga företag. När man sen lämnar in en bil hos en dylik behörig firma kan dom trots detta inte göra ett ordentligt jobb. En riktig kyltekniker nöjer sig inte med att tryckprovningen höll trycket några minuter, man trycksätter systemet med spårgas och genomsöker det noggrannt med elektronisk läcksökare och läcksökningsvätska (tänk såpvatten fast mycket bättre), och ger sig inte förrän man har hittat det. Gör man något annat har man inte gjort sitt jobb.
Trams!
På 10år gamla bilar kan absolut mediat ha läckt ut till för dålig nivå, utan att någon läcka kan hittas hur man än söker.

Skulle man då riva i ALLT tills någon yttepytte läcka hittas, skulle det kosta mer än det smakade.
Sannolikt fann man den inte ens, utan bytte packningar och slangar på måfå och sen kalla den "lagad".
Förloraren på det är ju både bilägaren och miljön.
Byta felfria saker är inte miljöriktigt.

Så resonerade AC firman jag lämnade en då 6år gammal passat med dålig AC.
Citat ur minnet:
Läcker den så hittar vi det ganska snart, men i de flesta fall hittas ingen läcka, vi kompletteringsfyller och sen funkar det i åratal igen.
Det stämde, för vi hade den bilen i 8år efter det.
Nemas problemas.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av cheetah1 »

Vad jag menar är att vi som privatpersoner, oavsett hur mycket kunskap vi har, får inte röra dessa system eftersom de innehåller så livsfarliga gaser, sen läcker de ur systemen och dom tycker inte ens att dom behöver hitta var det läcker. En elektronisk läcksökare hittar pyttesmå läckor och en läckspray ännu mindre. Tvivlar på att endera ens finns i de flesta AC-verkstäder. Men om jag som privatperson ens kopplar på ett manometerställ för att se statusen på systemet anses jag ha orsakat en så stor skada på miljön att jag i teorin skulle kunna dömas till upp till 10 års fängelse för brott mot miljöbalken. Skulle man råka vara certifierad kyltekniker så är det certifikatet inte ens giltigt om man inte är anställd på ett företag som också har ett certifikat.

Reglerna för F-gaser är typ 10 gånger striktare än reglerna för elektriker och elinstallation. Trots det är det helt okej att kylteknikern tryckprovar systemet i 5 minuter, konstaterar att det nog läcker så lite att det håller i flera år, och sen fyller det igen.

Regelverket matchar inte riktigt kylteknikernas arbete, är det jag säger. Inte ens nästan.
bjorkved
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 17:21:53
Bilmodell: Urban Cruiser 1,4 D4D 4WD
Årsmodell: 2011
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av bjorkved »

Det var 80 gram gas kvar och det ska vara 360 gram, och firman som jag var till sa att gasen delvis kan försvinna efter 9 år. Jag stod bredvid hela tiden när dem vakuum satte systemet i 20 min utan läckage. Sen så fylldes ny gas och spårningsvätska för att i framtiden hitta eventuella läckor.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av Micke2 »

Dubbelmoralen slutar inte där.

Tetrafluoretan (R134a) är väldigt miljöfarligt och MÅSTE hanteras av personer med massor av diplom och utbildningar.
(När det handlar om kylutrustning, och då mest fokus på Fordon)

När det används som drivgas eller kylspray kan man spraya rakt ut i luften, och det utan sagda utbildning.
Luktar det lobbying?
Jajamen!

Ska man spraya R134a ut i luften?
Nej. Naturligtvis inte.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av tobo »

Har tänkt precis samma tanke...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: AC-problem Urban Cruiser

Inlägg av Glenn »

Kylbranchen är maffia, så är det bara :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar