Toyota Corolla -06 startar inte då och då.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
purplelavender
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 25 jun 2020, 10:29:44
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Stockholm

Toyota Corolla -06 startar inte då och då.

Inlägg av purplelavender »

Halloj,

Har en Corolla från 06 som börjat krångla och gå mig på nerverna.
Den har fungerat klanderfritt i flera månader, men helt plötsligt har den bestämt sig för att balla ur.
Problemet är att den ibland inte startar alls, den går igång, men sen dör den totalt och blir helt svart på instrumentbrädan och visar inget liv överhuvudtaget när jag försöker sätta igång den efteråt. När detta sker så kan jag inte heller låsa bilen alls. Ibland är den helt död också, noll liv, när jag ska iväg och köra.

Jag ringde till ett Toyota Center i Stockholm och de bad mig att komma in för ett batteritest. Samma dag så startade den inte alls, var helt död, ringde till bärgarn och bärgarn fick igång den med starthjälpen, först reagerade bärgarn på att de inte gnistrade till på batteriet men bilen gick igång då.
Åkte till Toyota Center efteråt och ett batteritest gjordes. De kunde inte se något fel alls. Allting såg bra ut, batteriet fungerade, inga kablar som glappade osvosv.

Jag har googlat mina ögon röda, suttit på youtube och letat efter svar, gått med i en grupp på facebook för toyota corolla fantaster för att få ytterligare hjälp.
MEN, någonting är ju fel. Vad kan det vara för fel?
Jag blir tokig snart.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla -06 startar inte då och då.

Inlägg av cheetah1 »

Jag skulle gissa på glapp i endera batterikabeln. Bärgarens starthjälp kan mycket väl ha avhjälpt detta tillfälligt, en startmotor drar uppåt 200 ampere, så du kan mer eller mindre ha svetsat fast kabelskon på batteriet. Fräscha kabelskor, en batteripolborste och lite batteripolfett avhjälper detta permanent.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota Corolla -06 startar inte då och då.

Inlägg av Micke2 »

Känn oclså lite på dom grövre kablarna så dom inte ärgat av.

Och glöm inte heller att kolla jord mellan motor-chassie-batteri.
Lossa gärna och gör rent under kabelanslutningarna.

Motorn/växellådan är aluminium och kan oxidera.
Plåt rostar.

Ha Minus-klamman av under den tiden så det inte blir en hel massa av och på med strömmen.
Inte så jättebra för elsystemet.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla -06 startar inte då och då.

Inlägg av tobo »

Ett tips kan också vara att, när bilen befinns vara helt totaldöd, testa att sätta en startkabel mellan minus på batteriet och en bra jordpunkt på motorn (gärna så nära startmotorn som möjligt), och se om det hjälper. I såfall vet du att det är fel i någonting med jordningen.
Skriv svar