Prius 2010

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tyskland5
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 17:18:27
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2010
PostOrt: Kåge

Prius 2010

Inlägg av Tyskland5 »

Hej
Har tänkt byta glykol men frågan jag ställer....Hur gör man för att motorn inte stannar efter ett tag? För att kunna lufta systemet måste väl motorn vara igång tills termostaten öppnar och luften i systemet försvinner. Har tittat på Youtube men inte riktigt "greppat" hur man "låser" motorn på tomgång.
Hälsningar Lars-Erik
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Prius 2010

Inlägg av Micke2 »

Jag har alltid bara fyllt till det är fullt, kört motorn varm, låtit den kallna, och sedan toppat upp.
En koll igen efter nästa åktur.
Aldrig stått på tomgång.

Jag har inte gjort det på just Prius förstås, men kylsystemet ska vara självluftande oavsett bilmodell.

Du vet ju mängden det ska vara, och ungefär hur mycket du häller i.
Får du en ganska blygsam mängd över mot vad det ska vara är det ju bara att åka, och sedan toppa upp.
Får du litervis över, ska man självklart vara mycket försiktigare och efterfylla betydligt tidigare.

Öppna helst inte ett varmt system. Du har övertryck, så det kan busa över, även om allt är som det ska.
Både brännskaderisk och kladd.
Senast redigerad av Micke2 den tis 21 jul 2020, 19:24:34, redigerad totalt 1 gånger.
Tyskland5
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 17:18:27
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2010
PostOrt: Kåge

Re: Prius 2010

Inlägg av Tyskland5 »

Tack för svaret. Har bytt kylarvätska på andra bilar och låtit de bli varm genom tomgångskörning men de kanske går lika bra att fylla och kolla nivån efter en stunds körning. Hade en Renault R 16 för många år sedan och renoverade motorn. För att luften i värmepaketet skulle försvinna var man tvungen att ställa bilen i en brant backe och varmköra.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Prius 2010

Inlägg av Micke2 »

Tyskland5 skrev: tis 21 jul 2020, 19:21:31 Hade en Renault R 16 för många år sedan och renoverade motorn. För att luften i värmepaketet skulle försvinna var man tvungen att ställa bilen i en brant backe och varmköra.
Jag gjorde en Edit medan du svarade.

Jag hade själv en Simca för massor av år sedan där.man fick lossa värmeelementslangen för att lufta ur elementet helt, så visst finns vissa undantag.

Byta kylvätska bara som service har man väl slutat med numera?
Men visst, skadar gör det ju verkligen inte, och inte så dyrt heller.
Tyskland5
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 11 sep 2014, 17:18:27
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2010
PostOrt: Kåge

Re: Prius 2010

Inlägg av Tyskland5 »

Man kan alltid lära sig något nytt....tekniken gör framsteg!!
Skriv svar