Avensis Verso 2003 Automatlåda

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kristianjalte
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 03 feb 2021, 15:34:58
Bilmodell: Avensis Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Vaxholm

Avensis Verso 2003 Automatlåda

Inlägg av kristianjalte »

Hej,

Har problem med min gamla Avensis Verso 2003 och automatlådan (i övrigt en fullt fungerande bil som går igenom besiktningen klockrent varje år).

Stod på en parkeringsplats och la i växeln och det knyckte till direkt och visade felkod (solenoiden). Felet upplever jag kom plötsligt i och med ett distinkt "ryck" och att varningslampan tändes direkt. När jag kör bilen i 80-90 så rycker den ej, rycken sker då och då när bilen växlar upp eller ned (typ från växel 3 till 2 och tvärtom mellan 2 och 3 när man gasar upp bilen i fart). Inte upplevt ryck i riktigt låga farter typ mellan växel 1 och 2.

Hittade en äldre tråd här på forumet som beskrev att det antingen är att byta låda eller att det kan vara problem med ECU (vilket jag som novis inom bilar inte riktigt vet vad det är, men förstår att det är någon form av styrning).

Har lämnat in bilen för undersökning hos en bilmek som sa att det enda som kanske funkar är att byta låda (jag hade inte läst om detta när jag lämnade in den, så jag frågade ej om ECU).

Har kollat lådor på skroten (vilket det inte finns några att köpa av min modell från -03), men är inte så sugen på ny låda heller om det kan vara ECU.

Tacksam för fler insikter om någon känner till något om detta. Hur felsöker man ECU om man vill se att felet ligger där? Känner mig osäker på om jag verkligen ska gå vidare med detta eller om jag ska skicka bilen på skroten, är ju inte så kul att lägga 15-20 tusen på en låda då det är typ vad bilen är värd när den fungerar som den ska...

mvh
Kristian