Missljud framvagn efter hjulskifte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
seberik
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 13 mar 2021, 16:31:02
Bilmodell: Yaris 5-dörrar
Årsmodell: 2010
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Missljud framvagn efter hjulskifte

Inlägg av seberik »

Hej! Efter att jag bytte däck har jag det börjat smälla till en gång varje gång jag startar bilen och kör iväg. Sedan kör bilen helt perfekt och inget ljud. När jag skiftade däck så hade höger fram rostat fast så sänkte bilen med rätt lösa hjulbultar och den landade lite hårt på dem när det väl lossnade. Möjligen gick något sönder då. Kan inte mycket om bilar tyvärr men hittade att något läker på höger sida. Bild

Kan det vara orsaken eller har ni några andra idéer?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Missljud framvagn efter hjulskifte

Inlägg av Micke2 »

Du menar ett typ dunk när motor startar, eller när FÄRDEN startar?

Det du beskriver skulle inte skapa vare sig ljud eller läckage, men man undrar så smått hur och var du lyfte bilen? Dvs var domkraften placerades.

Viktigt!
Och, att alla hjul är ÅTDRAGNA och inte lösa?
Skulle förklara ljud, tex.

Det är också bra att skriva vad man har för Toyota, för motor och växellådsallternativ och hur gammal den är.
seberik
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 13 mar 2021, 16:31:02
Bilmodell: Yaris 5-dörrar
Årsmodell: 2010
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Missljud framvagn efter hjulskifte

Inlägg av seberik »

Hej! Ljudet kommer först när färden startas. Har dragit åt hjulbultarna ordentligt då jag senare lät en däckfirma byta däcken som var utslitna. Domkraften ska ha varit korrekt placerad enligt manualen, det är i sådant fall om den föll ner på domkraften när hjulbultarna lossade men i sådant fall på "lyftpunkten". Lossade hjulbultarna ganska mycket efter att det inte hjälpte att lossa litegrann.

Sorry, trodde att det skulle stå med men det är en 5-dörrars yaris från 2009 med manuell växellåda.
Skriv svar