Sjungande ljud i avensis 1998...

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Sjungande ljud i avensis 1998...

Inlägg av johan44 »

När jag kör långt och framförallt under passager med lite lägre fart (70-90 kanske) så hörs ett sjungande ljud, inte alls obehagligt egentligen. Svagt, nån stans från vänster inbildar jag mig, absolut ren ton runt ett vanligt A från en stämgaffel (440 Hz), mycket svagt och försiktigt kommer det och går på ett mjukt sätt. Alla tips mottages tacksamt.../J :)
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Sjungande ljud i avensis 1998...

Inlägg av Ingvar »

Hej!
Det låter som om du har ett hål någonstans som fartvinden kan spela flöjt med. Jag hade ett par takbågar med en takbox för många år sedan på en Carina II, och dessa bågar började spela vid vissa hastigheter. Jag fick aldrig bort detta helt, men jag stoppade i skumplastremsor inne i bågarna och ljudet minskade rejält.

Sådant här kan vara svårt att hitta - det kan räcka med ett hål som är några millimeter.


Kan du inte köra jämsides med en kompis som har en lyssnade medhjälpare med nedvevad ruta? På detta sätt kanske det går att lokalisera flöjtandet?
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
johan44
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Sjungande ljud i avensis 1998...

Inlägg av johan44 »

bra tanke, ska kolla det!/J :)
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Sjungande ljud i avensis 1998...

Inlägg av Vossen »

Har varit med om att växellådorna pajar på avensis inte helt ovanligt då kommer det ett sjungade ljud från vänster sida eftersom lådan sitter där
Skriv svar