Fläktmotstånd Corolla och Starlet - var sitter de?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Fläktmotstånd Corolla och Starlet - var sitter de?

Inlägg av Nizzehult »

Verkar vara ett vanligt fel. På min Corolla -90 så snurrar inte motorn på lägsta hastigheten och på min Starlet -87 funkar den bara på de två högsta. Hade detta fel på en Nissan och där satt fläktmotståndet föredömligt enkelt till: bort med handskfacket och sen två skruvar så hade man det i handen.

Hur är det på dessa båda: var sitter dom?? :?: Får för man väl dom i handen är det oftast en bit-av-kaka att fixa dem.

Mera funderingar: har ingen tomgång på Starleten och det finns massor med skumma skruvar på förgasaren. Skulle spara en del tid om man fick veta vilken som är rätt....
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Fläktmotstånd Corolla och Starlet - var sitter de?

Inlägg av Nizzehult »

Ingen verkar svara så jag får väl själv berätta vad jag kommit fram till. ;)

På Starleten så sitter fläktmotståndet rakt fram efter man lossat panelen runt värmereglagen och skruvat bort det avlånga facket som sitter till höger i samma panel. Man ser där en mojäng med snabbkontakt (3 stift) och som sitter i en stjärnskruv fäst rakt in i värme/ventilationspaketet. Ta bort den. I denna finns det två öppna spiralformade trådar som egentligen bara fungerar som resistorer (motstånd). På min hade den mindre spiralen gått av. Det är svårt att löda i detta materiel så jag böjde, vek och klämde ihop trådändarna i stället. Funkar bara fint. Skulle tro att Corollan har ungefär samma placering och utförande.

Tomgångsskruven på Starleten sitter på höger sida strax under halvmånen där gasvajern sitter fast i förgasaren. Man skruvar den enkelt för hand. Den sitter riktad snett bakåt mot torpeden.

Upptäckte att Starleten har värmesitsar - båda stolar - men det verkar inte fabriksmonterat utan är troligen gjort här i Sverige av generalagenten. Det lustiga är att av/på-knapp saknas utan den verkar få direkt ström till ett relä (som sitter till vänster om säkringsboxen vid pedalerna). Kan det verkligen tänkas vara så? Visserligen kan man ju ha en termostat men det måste ju gå en massa ström i onödan här.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar