1

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

1

Inlägg av TommyToo »

1
Senast redigerad av TommyToo den sön 19 jan 2020, 10:40:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av fredrik mkIII »

gör ett leakdown. närmaste toyota ska ha möjlighet till att göra ett sådant test.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

fredrik mkIII skrev:gör ett leakdown. närmaste toyota ska ha möjlighet till att göra ett sådant test.

mvh fredrik
Vad innebär det och hur mycket kostar inte det? :S
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Bellman »

Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Fabian »

det där med komptest säger inte så mycket. ett leak-down test som fredrik skriver om säger så mycket mer om läckage och orsaker.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

1
Senast redigerad av TommyToo den sön 19 jan 2020, 10:40:40, redigerad totalt 1 gånger.
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

Fabian skrev:det där med komptest säger inte så mycket. ett leak-down test som fredrik skriver om säger så mycket mer om läckage och orsaker.
det är ett tryckluftsdrivet verktyg som pressar in luft i cylindern när den är i kompressionstakten, på verktyget sitter en manometer som anger hur mycket tryckfall det är i cylindern. upp till 20% är ok på en vanlig personbil, men är det mer än så har du problem. förrdelen med leak-downtest är att du vet var luften tar vägen, antingen susar det i luftburken, då är det en insugsventil, avgassystemet, då är det en avgasventil, bubblar det i kylvätskebehållaren så är det toppackningen eller spricka i blocket. oljan är lite svårare att härleda, kan vara kolvringar, toppackning och ventiltätningar. du kan höra det genom att lossa oljelocket eller stickan, har du tur så kan du höra mer vid tex stickan, då kan du allra troligast dömma ut kolvringarna.
Kan man göra sånt själv eller är det nåt som man lämnar till Toyota?
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Bellman »

TommyToo skrev:
Bellman skrev:Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Hm ja motorn var kall och inte gått på väldigt länge. Men som jag förstod så räcker det väl med att värdena är jämna? Eller kan alla kolvringar vara dåliga? :O
Nej det räcker inte att alla är jämna har du får dåligt komp så startar ju inte motorn lägre effekt drar olja mm.
Så alla kan ju vara slitna om dom är lika gammla och fått samma behandling.
Är ringarna dåliga så brukar det synnas med avgaserna speciellt efter rejät gaspdrag och motorbroms.
Va kör du med för olja?

Ja ett leakdown test kan man ju göra själv om man bara har utrustning för det annars är det verkstad som gäller.
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

Bellman skrev:
TommyToo skrev:
Bellman skrev:Jag skulle prova att hälla i en tesked olja i cylindern och göra om provet.
Får du högre värde så läcker det nog ut lite komp via kolvringarna.
Men annars så tycker jag att värdena va väldigt låga jag har typ 12 bar i min.
Va motorn varm när du gjorde provet?
Hm ja motorn var kall och inte gått på väldigt länge. Men som jag förstod så räcker det väl med att värdena är jämna? Eller kan alla kolvringar vara dåliga? :O
Nej det räcker inte att alla är jämna har du får dåligt komp så startar ju inte motorn lägre effekt drar olja mm.
Så alla kan ju vara slitna om dom är lika gammla och fått samma behandling.
Är ringarna dåliga så brukar det synnas med avgaserna speciellt efter rejät gaspdrag och motorbroms.
Va kör du med för olja?

Ja ett leakdown test kan man ju göra själv om man bara har utrustning för det annars är det verkstad som gäller.

Okej jag förstår. Men finns det nåt "så-här-ska-det-vara värde" för supra mk3? Eller är det olika?

Jo det brukar ju det, hmm. Jag kör med en svindyr hel-syntetisk olja >_<
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TGAW11 »

Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Skriv svar