Kallstartsproblem Previa-94

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bnkt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 14:05:22
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 94
PostOrt: Arboga

Kallstartsproblem Previa-94

Inlägg av bnkt »

Jag har problem med vid kallstart med min Previa. Felet visar sig vid sträng kyla( -20 eller mer). Även med startkablar har bilen knappt gått i gång. Jag har nött på startmotorn i kanske 3 minuter totalt innan den startar. men då har jag upptäckt att med lite gas så "vill" han igång mer, så i går gjorde jag ett startförsök med full gas och han startade direkt!

Min teori är att kallstarten, alternativt någon tempgivare bråkar och gör att motorn får för mycket bränsle(bakom bilen syntes ett stort svart moln). Därav behövs mer luft(full gas) för att han ska gå i gång. Det har varit svart runt mynningen på avgasröret en längre tid, men det inte förrän nu, vid sträng kyla, som problemen kom.
Tänkte jag skulle kontakta en verkstad med diagnostikutrustning som kan kolla systemet åt mig.

Någon som instämmer med mina funderingar?

//Mats