Celica GT4 Missljud baktill

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Celica GT4 Missljud baktill

Inlägg av Cryo »

Har under en tid nu haft missljud bakifrån på ojämnt väglag...

Står bilen stilla, och man fjädrar den upp o ner är det tyst.
Kontrollerat avgassystemet hela vägen och testat att lägga mjuka saker emellan vid tighta punkter för att se om det blir mindre eller lindras om det isf är avgaset som dunkar.... detta utan resultat.

Ljudet kommer tex vid brunnar, fartgupp, eller nu på vintern knaggliga isvägar...
När man lägger sig baktill medans man kör, så verkar ljudet komma ifrån hjulhusen, då speciellt mycket ifrån höger bak... det "slår" lite svagt hela tiden vid ojämnt underlag...

Inget som påverkar något annat osm jag märkt, förutom att det låter.

Funderar på om det är något vid hjulupphängning, något stag eller något som är uslitet som låter med....
Men sådana saker kanske är svårt o lokalisera exakt vad som är trasigt, känns ju onödigt att köpa allt nytt baktill om bara en sak är sönder ;)

Någon som har en idé ?

Det är alltså inte FIG8 framtill eller sådant liknande....utan det är baktill!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica GT4 Missljud baktill

Inlägg av Pipedreams »

Om dina dämpare är dåliga så skulle jag tro att det är dom som låter. När oljan läckt ut så blir dom snabbt glappa i kolvstången vilket ger oljud.
Det enda annars som kan bli dåligt är länklagren i spindlarna och kränghämmarstagen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 Missljud baktill

Inlägg av Cryo »

Pipedreams skrev:Om dina dämpare är dåliga så skulle jag tro att det är dom som låter. När oljan läckt ut så blir dom snabbt glappa i kolvstången vilket ger oljud.
Det enda annars som kan bli dåligt är länklagren i spindlarna och kränghämmarstagen.
Jo fast då borde ju dom låta när bilen står stilla också om man "studsar" den :P eller?

Har du någon bild på länklagren i spindlar och kränghämmarstagen? :) Så jag vet vilka delar vi pratar om.
Skriv svar