bakbromsproblem mr2 turbo

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

bakbromsproblem mr2 turbo

Inlägg av fredrik mkIII »

hej

har pillrat isär mina bakbromsar på mr2:an har alltid haft problem med att höger bak bromsok inte riktigt släpper handbromsen. tänkte ta tag i det nu så jag har plockat isär oken. först det vänstra. gick ju som en truddelutt. inga konstigheter.
höger däremot har jag problem med. lagret som gör det möjligt för ledarmen till handbromsen har skurit sig rejält och rostat totalsönder. det stabiliserar även armen så den inte glappar. efter att felet konstaterats så rev jag ur det. kollade upp delar och det visar sig att detta lager inte går att få tag på. jag vill inte köpa nytt ok =( kostar ju typ 4000-5000. enligt mig ska bromsar alltid gå att reparera =)
man kan få tag på exakt allt till dessa stackars bromsar men inte just detta lagret. antar att det inte är busenkelt att byta och därför inte finns..

någon som vet om det går att få tag på någon annan stans än toyota?
låter i mina öron orimligt hehe men man vet ju aldrig.. många entusiaster på dessa bilar =)
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: bakbromsproblem mr2 turbo

Inlägg av cheetah1 »

Går det att få ut lagret kanske du bara kan mäta det och köpa ett universal med samma storlek från typ SKF?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: bakbromsproblem mr2 turbo

Inlägg av fredrik mkIII »

mm mycket möjligt. det är ett väldigt speciellt lager. nål lager som har en öppet fönster.
en vridkolv går in i lagret och trycker en pinne genom lagret när man vrider på armen. man lär ju vara ingengör för att förklara detta så det låter vettigt=)

jag kanske löste det temporärt ett tag nu. fick tag på ett rör som passade utmärkt som nu sitter där istället för nållagret. det är nu altså glidlager istället :lol: utan konstant smörjning hehe. får se hur länge det håller. förhoppningsvis tills jag fått tag på ett beggat ok iaf

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Kent
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Sollentuna
Land (Country): Sweden

Re: bakbromsproblem mr2 turbo

Inlägg av Kent »

Går att få tag på utbytes ok hos MECA, Mekonomen eller Autoexperten för en rimlig peng.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: bakbromsproblem mr2 turbo

Inlägg av Cyrix »

Jag tror jag har bakok liggandes till -91-92 med dom små bromsarna.
Ring på 0708-813599, eller skicka ett PM ifall du vill ha tag i ett eller bägge.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar